Kanarin bakar

 
Jag är usel på att baka. Gjorde nötkakor som blev eländiga, smakade som papper. Torrt och dammigt. Nä fy. Kakorna har hamnat på fågelbordet ute och småfåglarna tyckte de var jättegoda! Speciellt Nötväckan faktiskt. Han eller hon hämtade stora bitar och flög iväg med.
 
Efter nötkaksbaket skulle jag baka finska pinnar. Låt degen vila i kylskåp allra helst till nästa dag läste jag i receptet. Bäst att jag gör exakt som det står tänkte jag så det inte blir fel....
 Idag när jag tog ut degen var den stenhård! Jag skulle kunna haft ihjäl någon med den, jo det är sant!
Det gick absolut inte att forma några "pinnar" av degen utan det fick bli små finska kulor. Vackrare har jag sett.... men de smakar gott ;) (jag tog ingen bild av kulorna.. de är för sorgliga bara )
 
Pepparkakorna är från färdig deg. De blev sega... hm. näääe baka är INTE min grej. Jag är bättre på att skapa annat.. som virkade hjärtliga grytlappar . 
En del av pepparkakorna gjorde jag hål i och hängde upp som gardin i nyrenoverade hallen. Det doftar så gott när man kommer in. Doftar jul :)
 
I skrivande stund väntar jag på Gullegubben som är på väg hem. Vi ska baka ett pepparkakshus.
Jag har klippt ut mallar. Tog det jag hittade överst via Google bara och det ser ut som det kan bli fint.
Ska bli riktigt kul att bygga hus!

Kommentarer
Postat av: Raija

Skrattar gott åt din beskrivning av kakbakningen. Du lyckas i alla fall göra fina hjärtan. Hoppas ni lyckas med pepparkakehuset ikväll.

2012-12-18 @ 20:10:38
URL: http://www.nitida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0