inte bara latat mig

 
Nä jag har inte bara legat och latat mig ;) 
 
 
Jag och hantverkskompisarna var till Symässan i Älvsjö. De här krusiga är volangmuddar som jag stickat av garn jag köpte där... skulle köpt ännu mer garn men det är svårt att veta hur kvalitén är innan man provat så jag vågade inte. Garnet till muddarna är Lima, det var mjukt och gosigt och riktigt bra att sticka i visade det sig. Nu vet jag det. 
 
 
En spetskrage... tänker att den blir fin på en svart kofta. Jag har stickat den i Fabel, som egentligen är ett strumpgarn men jag tycker det inte är särskilt bra att sticka strumpor med men till krage funkade det.
Jag ska pressa kragen så spetsen kommer fram bättre. Blocka ids jag inte, jag kör över den med strykjärnet istället... kanske stärker en aning också. 
 
 
Vantarna är klara. De blev hyfsat bra. Fast jag ångrar att jag inte gjorde vit bottenfärg på mudden, det hade blivit finare. Hursomhelst de får duga som de är. 
 
 
Nu håller jag på med ett par spetsstickade strumpor. Garnet är Opal och jag stickar med 2mm. Nästan ångrar att jag gav mig på dem för de tar en evig tid att göra. 
 
 
Jag brukar göra picotmudd, vika in och sy fast den det allra sista jag gör. Men på det här mönstret lärde jag mig att sticka fast invikningen på en gång. Så här: 7 varv slätstickning, ett vikvarv: *omslag, sticka 2 tills*, 7 varv slätstickning. Vik in kanten och sticka ihop genom att ta genom uppläggningsmaska och maska på nålen samtidigt. Himlade fiffigt! 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jättefina saker du gjort, vantarna är fina som de är.

2012-10-25 @ 18:02:12
URL: http://skaparlusta.blogspot.com
Postat av: maja

Gud så fint! Alltihopa! Önskar verkligen jag hade handlag och tålamod som du...

2012-10-25 @ 19:56:28
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Raija

Vantarna blev verkligen fina, men det förstod jag tidigt.
En sån där krage kanske man skulle ge sig på att göra.

2012-10-25 @ 22:57:47
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Maria

Vantarna blev ju jättefina och kragen! Spetsmönstrade raggsockar gjorde jag för några år sedan. Petigt, petigt, men så sött när de blev klara. De råkade hamna i tvättmaskinen på 60 grader och är numera ett minne blott. Bra ide att sticka ihop kanten.

2012-10-26 @ 10:46:41
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

ja inte 17 tror jag att du ligger så där med fötterna så länge....ja kanske om du kan sticka, virka, sy samtidigt ?! :-))

tjusigt alltihop som vanligt och den där picotkanten har jag stickat några gånger - den blir finfin.

I morgon kommer Linnea....ska bli kul att se hennes min...

2012-10-27 @ 01:02:40
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0