färga spets med avokado

Äntligen kan man gå med i Pinterest utan att varken facebooka eller twittra. Tack för det!
Nackdelen att vara med där är att man får en massa fler ideér (och det behöver jag inte!)
 
Folk färgar spets och annat med avokado fick jag syn på där. Det ska bli den mest underbara gammelrosa färgen. Klart jag var tvungen att prova :)
 

 
Jag kokade avokadokärnor och skal. Två kärnor och skal från en avokado närmare bestämt och så slängde jag med lite salt bara för att. Det fick sedan småputtra i en halvtimme.
 
I häxbrygden slängde jag ner två av mina virkade spetsar. De fick puttra med för det gör inget att de krymper lite blir bara tätare och finare så.
 
Efter att det puttrat klart silade jag bort kärnor, skal och skrufs.
 
 
Spetsen verkade knappt ta färg alls under kokningen, det hela såg mest ut som te, blekt och blaskigt.
 
Jag lät dekokden svalna och så hällde jag upp den i en burk med lock. Burken har stått sedan i går och färgen har verkligen mörknat!
Nu har jag tagit upp spetsarna ur färgbadet och de ska få ligga ett tag i fönsterdraget och torka. Sedan ska jag stryka dem och kanske stärka lite. Jag ska visa sedan hur de blev, om de blev sådär romantiskt gammelrosa som jag tänkte mig.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Detta är spännande! Har läst någonstans på webben om en som gjort som du, men hon fick låta den ligga och dra i vätskan under dagar.
Själv är jag lite inne på att växtfärga eller svampfärga ullgarn till vantar eller raggisar. Har inte kommit längre än köpt några härvor garn ännu, men snart får jag nog tid till det hoppas jag.

2012-09-11 @ 14:53:32
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0