det blev inget av med det

Det blev inget av med målningen. Jag tror de har blandat ihop färgerna på färgaffärn. Det står takfärg på burken som jag ska ha till skåpet... och på färgen som jag ska ha till garderobsväggen står det att den är bra till möbler. Skit! Det blir till att åka tillbaka till affären och tjorva. Lagen om alltings jävlighet kallas det visst...
 
Jag badade i alla fall...fast som tröst istället för belöning för väl utfört målerijobb.
 
Det var helt ljuvligt att bada. Badskummet rekommenderas, vattnet blev mjukt och hade bara en gnutta doft, var inte tokparfymerat som en del produkter kan vara. Skummet hittade jag på ICA. 
 
Istället för att måla bakade jag lite matbröd. Små gulliga bröd fyllda med fetaost, oliver, timjan och oregano. Det blir gott till kvällsmaten som ska bli borsc... äsch rödbetssoppa. 
 
 
5 dl vatten
50 g jäst
2 msk olivolja
2-3 tsk salt
12-13 dl vetemjöl
150 g fetaost
3-4 tsk torkad timjan och oregano
20 gröna oliver, urkärnade och skivade
 
Värm vatten fingervarmt, smula ner jästen i en bunke och rör ut i vattnet. 
Tillsätt olja, salt och det mesta av mjölet. Arbeta kraftigt till en smidig deg.
Jäs till dubbel storlek under bakduk. Ca 30 min. 
 
Ta upp degen på mjölat bakbord
Knåda den smidig.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till rektanglar ca 25x40 cm. 
Strö över ost, örter och oliver. 
Rulla ihop kanterna från långsidan. Jäs under bakduk ca 30 min. 
 
Sätt ugnen på 250. 
Grädda bullarna i mitten av ugnen 10-12 minuter. Låt svalna på galler. 

Kommentarer
Postat av: Raija

Oj, vad du är flitig och bakar massor nu. Allt ser väldigt gott ut.

2013-10-28 @ 13:29:36
URL: http://www.nitida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0