klippdockor

Hittade den här sidan, det var som en tidsmaskin.
När vi barn var små var vi ofta hos mormor (hon med stolarna). Sista biten dit var en smal grusväg, skyltad med stora M varje kilometer. Jag trodde på allvar att det var M för Mormorsvägen (tydligen en mycket viktig person).
Det bästa var nedersta stora lådan i hennes kök, där sparade hon alla veckotidningar till oss för klippdockornas skull. Det var Året Runt , Allers och Hemmets Veckotidning.
Vilken känsla att kasta sig över tidningarna och bläddra fram dockorna! Och sedan gå lös med saxen runt Sylvia Vrethammar, Mimmo Wåhlander (vem nu hon var?), Svenne & Lotta, Saltkråkeungarna inklusive hund, familjen Trapp i likadana kläder och en massa fler. Finns det något härligare ljud än sax som skär genom papper.. tror knappt det. Klippdockorna sparades i klädkataloger, varje docka fick bo innanför en vikt sida. Kläderna de hade dög sällan utan jag ritade nya, kunde sitta i timmar och rita till mina pappfigurer.
Jag är fortfarande likadan, kan sitta i timmar och rita eller klippa. Grunden lades kanske där i mormors kök.


Kommentarer
Postat av: På landet Mot skogen

Hej, och tack för titten inne hos mig! Och för namnet på mina fina små blommor :)

Klippdockor tyckte jag också var jättekul att hålla på med! Ocj ja, jag är fortfarande en pysslig och pillig person :)

Vilka fina hundar du har! Är ni jourhem till omplaceringshundar? Men spanieln(?) är din?

Ha en fin dag!

2008-04-17 @ 12:44:18
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Postat av: På landet Mot skogen

Hmm, jag igen... Tittade på vovvsarna igen, och din fina hund ser ju inte ut som en spaniel (vad fick jag det ifrån?) :)
Vad är Veiron för ras? Här hemma har vi en amstaff/staffe, hon är inte riktigt lika grov som Veiron, men man ser ju släktdragen iaf :)

2008-04-17 @ 12:56:37
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com
Postat av: lifeblog

Tusen tack för klippsdockssidesadressen! Vilket jobb att iordningsställa detta!
Klippdockor var så roligt - slutet 50-tal början 60-tal -så nu ska jag njuta av "tidsmaskinsadressen".
Ha det bra - nu då vårsolen börjar värma!

2008-04-17 @ 17:06:43
URL: http://akvarell.blogspot.com
Postat av: Ellas Inspiration

Jättekul att du hänger på utmaningen! Lycka till! Kram Karin

2008-04-17 @ 17:31:11
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0