väderrapporten

I min femårs-dagbok där jag bara skriver saker om trädgård, vad jag planterat, väder och sådant.. läser jag om idag i fjol, dvs den 9:e att det var aprilväder, sol - hagel - lite snö - och sol igen.
Precis som idag, fast haglat har det inte gjort än men det har kommit ett tunt lager vitt över fjärilar och tussilago. Men det finns hopp, den 13:e i fjol såg jag första paddan och den 25:e kom värmen, 20 grader var det då och dagen efter 25 och sol. Jättevarmt! har jag skrivit.
 
Bondepraktikan säger:
"Mars torr:april våt och majus kall,
fyller bondens hus och lador all.
Men april torr och ren,
är bonden till stor men,"

Det står också att meterologisk vår är när medeltemperaturen under ett dygn håller sig över 0 grader. Det kan jag inte kolla för termometern är nedtagen pga renoveringen, men det känns kallare.

Sett från den ljusa sidan så kan jag ta en paus från krattande och rensande utan dåligt samvete... jag kan till och med inbilla mig att det är synd att jag inte kan vara ute och rensa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0