vårstök

Det finns så mycket som behöver göras, som vill göras, som måste göras... valet är : bli deppig över våren och hur mycket det är att göra.. eller gilla läget och se allt ogjort .. eller klona sig - har inte hört något om den metoden på länge.. skulle behöva bli klonad NU på en gång. 
Vill ha en till liten människa som jag kan sätta i arbete så fort som möjligt.



I Kerstin Ekmans Springkällan kan man läsa:

"... blev det bykning och så sparade man lite lut och tvättade randigt. Klappträna dunkade ......  " ...de bar klädkorgar bort till mangelboden och tillbaka igen och hon travade lakanen... " ...Hon satte sig att vecka örngottsbanden ned en bordskniv..." ...Hon bakade till påsk. Förutom vetebröd och mjuk kaka var det syltsnitt, eklöv, mandelmusslor, vaniljhorn, maränger, drömmar och konjakskransar. ... "...Så var det vårstädningen. Då tog hon upp källarn och ner vinden och ut garderoberna och in dem igen, då gjorde hon skåprengöring och tvättade prismorna i lampan och piskade plyschkuddarna i soffhörnet. Hon rullade in vintermattorna, bytte gardiner, putsade kopparn, tog ut fönstervadden och gned målningen i köket, borstade panelerna, tog en mopp med en flanelltrasa om och jagade spindelvävar i takhörnorna och skurade golven..." ... och kritade skor och gjorde köttbullar och la in sill.... "...och virkade hyllbårder...

så där fortsätter det flera sidor i boken. Gick folk inte in i väggen förr eller drabbades av vårdepp? Jag tror faktiskt inte att de hade tid! Ett tiotal ungar hade de dessutom, bara en sådan sak..

Det är nästan så jag drabbas av dåligt samvete över allt jag inte gjort när jag läser sådant här... men fru Ekman är förlåten för att hon ger mig dåligt samvete för hon skriver så bra.
Dessutom har hon klappat på min hund - De ni!. Jag var ute och gick med dåvarande hund, en goldenkille då Kerstin Ekman kom gående mot oss, stannade till, klappade vovven på huvudet, log och sa - va fin du va!
Lite mallig blev jag då också (kanske har jag en viss fallenhet för det).

Jag ska försöka få med mig gullegubben och gå och se filmen Varg. Jag tror att den är bra. Stormare i huvudrollen och manus av fru Ekman kan aldrig va fel.

image200


Kommentarer
Postat av: Lynette

Ja herregud att dom orkade...
Är också sugen på att se "Varg", ska försöka få till barnvakt till buffelhjorden bara!

2008-04-05 @ 15:06:31
URL: http://Praktmorsorna.blogg.se
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Jovisst gick man in i väggen förr i tiden, men det hände bland människor som sällan ägnas en tanke. Moa Martinsson beskriver ett tydligt fall av utbrändhet i en av sina böcker (som jag naturligtvis inte minns titeln på), en mor som bara orkar sitta och titta i väggen medan äldste sonen sköter hemmet och resten av barnaskocken. Jag misstänker att det inte är den enda fallbeskrivningen, men att vi nuförtiden vill tro att hårt arbete vaccinerar mot all deppigeht och därför inte letar så mycket.

Låter trevligt att lägga in sill dock. Hm, till nästa påsk kanske. Är inte "nästa" ett väldigt bra ord? :)

2008-04-05 @ 20:12:26
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: matte

det lät kanske som att jag menar att jobba bara så slipper du gå i väggen, formulerade mig knasigt.. jag menade INTE SÅ. Det är klart att folk drabbades av deppighet och blev utbrända förr också.

2008-04-05 @ 20:47:49
URL: http://femtinio.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0