rosenolja

Kanske var det förra inlägget sommarens sista rosinlägg... kanske inte. Kanske blir det nån sötnos i repris bara för att jag inte kan låta bli. Eller nypon.. kanske nypon.

En raring som blommar och blommar är Mme Boll och jag har allvarliga planer på att försöka göra rosenolja av hennes sista blommor. Ibland knipsar jag en ros och bara går omkring med den under näsan... den doftar himmelskt! Gullegubben säger - Du kommer att bli drogad! när han ser mig vandra runt med en ros under näsan och något saligt i blicken.

Det här receptet hittade jag på nätet:
*Olja 4 delar
*Rosor 1 del
Får dra i solen tre dagar varefter blommorna förnyas. Detta upprepas ytterligare två gånger

Det låter ju enkelt, måste prova! .. fast det är det där med solen förstås, hoppas den lyser några dagar till!

Var får man tag i pyttesmå glasburkar förresten, nån som vet? Panduro, kanske? Glömde kolla när jag var där.Jag har ringblomsolja från i fjol som jag borde tömma på småburkar också.


Kommentarer
Postat av: Marie

Hobbyaffärer har säkert småburkar i lager men varför inte titta in på någon loppis och kanske hitta riktiga skönheter om du har tur. Okunnig som jag är är jag totalt ovetande om vad rosen- eller ringblomsolja har för effekter, är det för lukten eller har det något annat användningsområde?

2008-08-12 @ 21:44:06
URL: http://leyaridgeback.blogg.se/
Postat av: Mossfolk

Här bloggad det i full fart!

Intressant med egen rosenolja. Fast hänger det på solen ser det aningens mörkt ut...

Och vilke härliga bilder i fototrisset här nedanför!

2008-08-13 @ 08:09:12
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Bitte

Ahaa,intressant,men vad använder man den oljan till,parfym eller?Spännande i alla fall!Panduro har säkert sådant skulle jag tro.Nää,vill ha mer sommar,iaf en varm och skön höst!

2008-08-13 @ 08:55:22
URL: http://www.metrobloggen.se/leva

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0