i min lilla lilla värld av blommor

Jag drömmer om att någon gång kunna ha ett orangeri.
Jag ser det framför mig. Vitrappat med höga vackra fönster.
Där ska alla medelhavsväxterna bo.
Pelargonerna ska blomma året om och hibiskusen ska växa till taket.
En vindruva ska klättra under taket.
Ingen fågel ska bo där i bur, men ett fönster ska stå öppet om sommaren så den som vill kan flyga in och hälsa på.

Tills drömmen blir verklighet så trängs mina växter i uterummet.
 Men snart är det för kallt och då måste de komma in i huset. Jag önskar jag slapp påminna dem om att de bor i Norden.. jag ser hur de får något ledset i ögonvrån
när jag lyfter in dem i gamla köket.

den engelska pelargonen växer hängande och blommar överdådigt.
Fast jag gillar henne även när hon inte blommar.
Bladen luktar kryddigt gott , så gott så man skulle vilja ta en tugga
 ;)




Stillerydspelargonen.
Ett skott från fjolårets trädgårdsmässa.
Maffig! Stora blad, stadig växt.




här kryper en Mårbacka fram.. lite trångt tror jag.
Mårbacka är nog den finaste av dem alla. Rosa och romantisk.




min flamencodansös har dansat ända sedan i våras. Hon stormtrivs!


Kommentarer
Postat av: ejmis

Pelargoner är mina sommar-favoriter =)

2008-08-19 @ 12:21:46
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Ja jag har oxå varit i samlartagen i många år.Jag har en gammaldags så kallad Punchveranda och där trivs blommorna.Där står en jättestor och bred rumsgran som jag tidigare tog ut på sommaren men har nu blivit så bred och tung att jag funderar på att sätta ut den nu i vinter, inte snällt för den klarar ju inte vintern ute.Men sen skall Fuksia m,m. in och man vill ju ha en bit till sig själv med.

2008-08-19 @ 16:19:46
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: Nina

Jamen... jag tror bestämt att jag ska flytta hem till dig och Wilma. Hon hade ju bäddat gästrummet ju... :)

2008-08-19 @ 21:16:14
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0