rölleka

Achillea millefolium på latin. Achillea har den fått efter Akilles, sagohjälten.
För att göra Akilles osårbar så doppade hans mor honom i den underjordiska floden Styx.
Hon höll honom i hälen som aldrig rörde vattnet så han blev osårbar överallt utom där.
Millefolium betyder tusenbladig.

Röllekan är ett av människans äldsta sårläkemedel.
Redan för 4000 år sedan ansåg kineserna att växten hade undergörande egenskaper.

Ett populärnamn på växten var Såårläkia. I en gammal skrift står det:
"Knust røllike blandet med aeggehvide og lidt honning bindes på sår, renser det for al urenhed og mildner smerten".

Men Linné beskriver röllekans egenskaper med tillägget ..."men det är lika så wist, at de ock ofta förorsaka en långesam och beswärlig läkning."

ur Örtmedicin och växtmagi


Kommentarer
Postat av: www.livskrafter.blogg.se

Hej igen :) och tack för besöket på min blogg...du är hjärtligt välkommen tillbaka och kolla in mitt sömnadsprojekt

Ja jag har också en Wilma, fast det är en Drutt...japp en riktigt Drutt är vad hon är. Egentligen är hon en fyvägskorsning Tibbe/Papilon/Griffon /Mops men hon ser ut som Drutten i det gamla barnprogrammet Drutten och Gena som gick för ungefär 100 år sedan om du minns :)

DU kan kolla in länken nedan förresten

http://livskrafter.blogg.se/2008/june/wilma.html

2008-07-21 @ 11:27:46
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Den doftar så gott, inte parfym, men nåt friskt tycker jag. Jag tycker den är fin att torka och blanda med ex. torkade rosor.Det blir kompakta och fina buketter.

2008-07-21 @ 11:28:32
URL: http://unoett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0