alla de sorter

På fredagen var det fårhundar och boskapshundar och även sällskaps och toy-hundar.
Hundar i alla former och fasoner!

Pyttesmå.. man fick se var man satte fötterna



hela familjer



Tinkerbell look a likes



Vansinnigt mycket päls.
Man kan undra hur den hunden mår.. tänk att bära runt på en tjock ryamatta i alla väder..





Jag tycker att det är alldeles för lite debatt om avel,
var går gränsen för när hunden inte mår bra..
Jag är tveksam till mycket av det som försigår.. hundar som har svårt att andas, gå eller har andra problem pga överdriven avel . Det viktigaste är väl ändå att djuren fungerar och kan leva ett normalt hundliv...?



vänta på sin tur att visa upp sig.



Tjeckisk varghund tror jag den här rasen hette. Ska kolla upp vad är egentligen.
Den såg ut som en riktig varg! Och den betedde sig som en varg.

Det var 342 raser med på World Dog Show. Flera av raserna hade tidigare aldrig visats i Sverige.
I Sverige har vi 316 registrerade hundraser.



En del hade knappt någon päls alls.



Ska det vara en rosa hund, kanske?





många fina vallhundar





Border Collie vars enda uppgift är att vara snygg... inte så lyckat.
En border måste jobba för att må bra!
Jag tror att det är så med den rasen att de även måste premieras
i vallning för kunna att ställas ut.
Jag hoppas verkligen att det är så. Tidigare har man bara avlat på önskat beteende hos BC och det är tillåtet för dem att se ut i princip hur som helst. Alla olika storlekar och färger.

Men dessa på utställningen hade alla liknande teckning, var alla svart-vita, hade trubbigt ansikte..som jag såg i alla fall. Så jag är lite rädd att det håller på att utvecklas en snygg-border, med en massa päls... ungefär som det blivit med den vanliga collien. Jag hoppas verkligen att det inte är så... men jag skulle inte bli förvånad!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Kul att se bilder från utställningen! Tycker mig ha koll på i princip alla raser, men tjeckis varghund har jag aldrig varken sett eller hört talas om förut.



Blir lite konfunderad... Jag fick sagt till mig för många år sedan att man inte får ställa ut bc, för att dom inte har någon riktig giltig rasstandard, för att denna ras är så vitt spridd avlad och att rasen skiljer sig från en kontinent till en annan. Vet du hur det där ligger till? Ser ju att det var border på utställningen du var på, så det måste ju finnas undantag till att man får ställa dom?



Hoppas du haft en fin helg :)

kram, Sofie

2008-07-06 @ 09:38:45
URL: http://syssla.blogspot.com
Postat av: Ellas Inspiration

En massa fina vovvar ser jag!



Kram Karin

2008-07-06 @ 10:00:26
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

Kul att du fotat från älvsjö, och vilke granna vovvsingar du fått med En familj Corgisar! Härligt

2008-07-06 @ 20:23:03
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: pixi

Guud vad många hundar ,kan tänka mej att man inte hann med att se alla,hehe..men visst e det kul?!!!Sj ska jag till sofiero i hbg i september,får se hur det går då !Du ställde inte själv ut då? Kram på dej! =)

2008-07-06 @ 20:35:07
URL: http://dentatuerademamman.blogspot.com
Postat av: pixi

Guud vad många hundar ,kan tänka mej att man inte hann med att se alla,hehe..men visst e det kul?!!!Sj ska jag till sofiero i hbg i september,får se hur det går då !Du ställde inte själv ut då? Kram på dej! =)

2008-07-06 @ 20:38:54
URL: http://dentatuerademamman.blogspot.com
Postat av: Hanna-Sofia

Spännande med så många olika hundar på en och samma gång.

2008-07-06 @ 22:16:04
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Nettan

Den där "rastahunden" så vi också då den inte var så långt ifrån ringen där vi var, och det var många som reagerade över deras päls - tänk att fixa den, undrar om man ser löss i den pälsen och annat snack. Ha, ha !



Nakenhundarna tycker jag personligen är så häftiga, speciellt den färgen du har på bild.



kram

2008-07-07 @ 23:11:48
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0