rostips

Rosor är gottegrisar!

De vill ha det bästa. Helst sol hela sommaren. Mycket vatten. Jord med gott om näring. Jorden ska vara väldränerad men samtidigt hålla vatten.

När jag planterar rosor så gräver jag en riktigt djup grop, så djup jag orkar (och så djupt det går). .. men minst 40-50. Rosornas rötter växer inte så mycket i sidled utan mest rakt ner, om gropen är djup så får de lättare att etablera sig.. grabba tag med rötterna där nere i mörkret och leta näring. Man kan gärna lägga lite småsten i botten av gropen för bra dränering.
 
Sedan fyller jag gropen med rosjord (den innehåller lera och är riktigt välgödslad). Under tiden jag gräver står rosen nedsänkt i en hink med vatten. Och när jag satt ner rosen och fyllt gropen till hälften så vattnar jag massor. (vill man blanda egen jord så kan man blanda kompostjord med näckroslera och kogödsel och lite gödslad torv).

Om rosen är förädlad så planterar jag ner den så att förädlingsstället hamnar minst 10 cm under markytan. Annars är det lätt att den fryser där och att det kommer en massa rotskott från rötterna den förädlats på.

När jag planterat klart så beskär jag rosen så att den ska förgrena sig och för att ta bort fula, döda grenar. Sedan vattnar jag igen.

Våren därpå myllar jag ner kogödsel kring rosen.. och fortsätter med det följande år, så länge det går. När det är inte går längre så gödslar jag med Algomin trädgårdsgödsel istället.. bara att strö på och vattna ner. Jag brukar inte behöva gödsla mer under sommaren.


På sensommaren kommer ofta sjukdomar på rosorna. Det hör tyvärr till! Men det blir mindre av den varan om rosorna mår bra! Om de är sjuka varje år och bara ser eländiga ut - prova att flytta dem!
Plocka bort alla sjuka blad och grenar, beskär utan att lämna "tappar". Ta bort allt som ser trist ut.

Det bästa är att förebygga.. se till att rosen har allt den behöver och kolla den lite då och då redan på våren.. nyp bort blad som rullat ihop sig, blad och knoppar som ser mysko ut.

Man kan beskära rosor även på sommaren.. men inte för sent, för de ska hinna gå in i vila till hösten. Men under Juli går bra och säkert en bit in i Augusti. En del måste också hinna göra ved till nästa års blomning, så klipp inte bort den!

Man kan göra det lättare för sig genom att välja "friska" rosor. En del sorter är friskare och får sällan rosrost, svartfläcksjuka mm medan en del är rent hopplösa! Rosor som lätt får div sjukdomar måste man gulla med extra mycket för att de ska må bra!

Löss blir det ofta om det varit torrt väder. Det bästa är att duscha bort dem med hård vattenstråle på kvällarna, då gör de inte så mycket skada.


Kommentarer
Postat av: Erica

åh va kul.. Man lär sig alltid saker här :) det skulle vara kul med en pelargon-guide också... Typ hur man beskär och hur man gör med dem på vintern. Jag har mina på balkongen nu, men jag tar väl in dem till mina fönster framåt hösten? Jag vill att de ska bli "träd" som dina? ;)

2008-07-12 @ 11:57:45
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: HannahSthlm

Bra tips! Ha en fin lördag:)!

2008-07-12 @ 13:25:12
URL: http://hannahsthlm.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Jättebra!Så har jag oxå gjort men jag använder hönsgödsel för jag har ju hemmaproducerat.Mina rosor växer nu så det knakar denna sommaren och dom är så vackra.

2008-07-12 @ 14:22:58
URL: http://unoett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0