berberis

Inte Sveriges mest populära växt kanske.. men jag gillar den. Häckplantor av Berberis hade jag beställt och igår fanns de att hämta. Stickiga till tusen, rent otäckt vassa. Jag rekommenderar handskar vid plantering! och all annan hantering med för den delen.
Till vänster syns buskarna innan jag planterade dem.
Till höger där de numera bor. På var sida om gången har jag satt kärleksört i zick zack och innanför mot gången blir det en klippt, låg häck av röd berberis.
Tanken är att häcken ska stötta upp kärleksörten och samtidigt vara en färgklick. Hoppas det blir som jag tänkt :)

 

Kommentarer
Postat av: Nina

Berberisbär används i persisk matlagning... men jag vet inte hur de smakar.

2008-06-02 @ 13:47:31
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Nina

Var tvungen att kolla så jag inte lurar dig till något dumt...



"En vanlig krydda i Iran är berberisbär. Stora, taggiga buskar med illröda bär. Bären ska inte plockas i den svenska trädgården, det är en annan och giftig art av berberis, utan köpas torkad i asiatisk butik. De smakar ungefär som röda vinbär och ”poppar” när man steker dem i smör eller olja."

2008-06-02 @ 16:00:50
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0