concept training

Jag ska berätta om några av godbitarna på seminariet:

Ken Ramirez pratade bl a om Concept training.
Jag är inte säker på vad det kallas på svenska..

Det handlar om:
Kan en hund förstå ett koncept;
generalisera något den lärt sig till andra objekt - andra situationer? 
dvs saker som:
 liten - stor, höger - vänster,
över -under, upp - ner,
hämta och skäll - hämta sedan skäll

Ja det kan den!

Se bara på våra servicehundar!

Våra djur är jättekloka, tro inget annat!

Som ett exempel på Concept training, visade Ken bland annat den här filmen.
Det är Alex, en grå jacko som ägdes av Irene Pepperberg.
Den papegojan var en mästare!
           



Ken Ramirez pratade också om de metoder han använder vid Concept training.
Vi fick veta hur han går till väga step by step.

så Wilma, nu du!

Jag är så sugen på att försöka lära henne en massa nu.
Det är bara lite svårt att träna så länge jag har två hundar...
Veiron vill ju också vara med.. och det funkar inte riktigt.. att träna två samtidigt.
Jag får passa på att träna när vi är på tu man hand, jag och Wilma.

Kommentarer
Postat av: Hanna-Sofia

Vilken fågel! Jag som bara vill få Nancy att fatta att hon inte behöver skälla ut hundar hon känner sig rädd för.

2008-06-09 @ 19:39:38
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Erica

Men passa på att träna ensamträning med veiron i bur eller annat rum under tiden du tränar Wilma? Skulle inte det fungera? :) Lycka till med smartWilma :D

2008-06-10 @ 11:58:18
URL: http://tindrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0