stjärnklart

Hoppades i det längsta att det inte skulle bli en stjärnklar natt, men det blir det.
Temperaturen sjunker snabbt.
Nu är det nästan noll och kommer garanterat att bli frost.
Fru Hibiskus fick komma in i stugvärmen och de andra fryslortarna som står ute har jag bäddat in för natten i metervis med fiberduk. Sedan är det bara att hålla tummarna.

Fast vackert är det förstås med stjärnklar himmel!


Kväll - på västerhimlen
blänker stjärnan, ljus och skön!


Omkring henne ett hav av blått och ensam
ser hon i kvällen ut över världen!


Det finns i hennes stråle något av ljusbruna ögon
och i hennes darrande glans ett leende av röda läppar!


Som den blomma en vacker kvinna fäster i sina lockar
intet öga kan se sig mätt på den..!


Jag är också en i hennes trogna publik,
jag beundrar denna kvällens skönhet;


på en kulle har jag ställt mig mittemot henne,
min druckna blick blir full av hennes leende!


Det skymmer... andra stjärnor kastar
en efter en sin slöja inför världens åsyn...


Men stilla nu, hon glider ned
och når i dunkel fram till randen;


bergens rand suger henne törstigt till sig som en droppe,
o det är synd att hon ska dödas i sin nedgång!


Denna stjärna och hennes dystra saga,
i vilken själ ska den då inte väcka vemod?


- Abdullah Goran -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0