ohoy!

Matte: Svåger Sjöman har en vacker arbetsplats!


Ohoy!


Vi har lämnat Barcelona, efter en kort visit. Vi anlände på kvällen, men eftersom vår kaj var upptagen fick vi vänta utanför tills på morgonen innan vi fick komma in. Vädret var fint, så istället för att ankra stängde vi ner och bara drev.


När vi så lämnade Spanien mötte vi ett par ystra delfiner ute till havs. Vilka fascinerande djur! Som vanligt var jag lite långsam med kameran, så de var 3-400 meter bort när jag väl kom till skott. Men med lite fantasi kanske man ser vad det föreställer.



Lite senare började det skymma. En blodröd sol sänkte sig sakta ned i havet och färgade hela världen rosa, medan stjärnorna tindrade fram en efter en över himlen.

När kvällsvakten var slut tog jag en vända i bastun. Efteråt gick jag ut på däck för att svalka mig lite. Jag ställde mig framme i fören, där ljudet från fläktar och maskineri knappt hörs och det är nästan helt tyst. Bara forsandet från sjön kring bogen hörs. Under oss, i bogsvallet tyckte jag det glimmade lite av mareld, men det var så lite så det kunde lika gärna ha varit inbillning. I sydost var månen på väg upp, och en svart molnfront tävlade med henne om vem som skulle komma först. En fyr blinkade mitt i det kolsvarta bandet. I molnbanken åskade det, och blixtarna for som ljungeldar fram och tillbaks längs horisonten. Ibland kom det bara någon enstaka, men ibland for de som kedjereaktioner så långt jag kunde se. Det finns inte ord till att ge rättvisa åt dessa naturens skådespel.


"pink Barcelona"



Det är dagar som den som verkligen gör det värt att ha det här jobbet.


Kommentarer
Postat av: Bitte

Ja ojoj,vilka upplevelser

2008-11-07 @ 14:47:37
URL: http://www.metrobloggen.se/leva
Postat av: Ninna

Vilken fin beskrivning. Det är roligt att läsa hans inlägg. Delfin är ett av mina favoritdjur. Jag tycker att det verkar vara så "trevliga".

2008-11-08 @ 10:28:37
URL: http://persiljeland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0