hösthallon

När vi flyttade hit fanns det hallon i trädgården. Stickiga och besvärliga att rensa, gamla stöd som hade rasat..faktiskt inte värt besväret att ha dem kvar. Jag grävde upp hallonen. 
Den här sorten, hösthallon verkar mycket bättre.. bara att klippa bort efter skörd, inga stöd behövs och att kunna skörda färska bär den här tiden vore guld!



Så här skriver redaktören på www.odla.nu :


.."Att kunna gå ut i trädgården en sväng och plocka
 egna bär direkt från buskarna och äta dem alldeles
nyplockade är en njutning tycker jag.
 

Så här sent på säsongen finns det inte mycket kvar men hösthallon som funnits i handeln några år är ett undantag och våra plantor är alldeles fulla av bär nu.
 
Barnen var ute mellan skurarna i helgen och fyllde en skål på bara ett par minuter och åt sedan hallonen med lite mjölk och socker inne i värmen. Hösthallon har flera fördelar utöver den sena skörden.


Plantorna behöver inte något stöd och man klipper ner dem helt efter skörden vilket gör dem lättskötta. Tack vara det så angrips inte heller hallonen av larver. Enda problemet kan vara att plantorna skjuter rotskott men sätter man dem intill gräsmattan blir det inget problem då eventuella rotskott klipps av när man klipper gräset."


Kommentarer
Postat av: Nettan

Gud så gott !

Jag har bara sommarhallon då eftersom jag inte får några fler. Ha, ha !



kram

2008-10-08 @ 11:31:27
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Låter ju perfekt. Angående rotskotten kan man kanske plantera i något stort bottenlöst kärl som man gräver ner?

2008-10-08 @ 15:00:09
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Bitte

Ahaa,finns det hösthallon oxå,hade jag inte en aning om!Smart att använda sig av dem!

2008-10-09 @ 09:14:20
URL: http://www.metrobloggen.se/leva

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0