livsfarlig städning

Vad roar jag mig med en fredagkväll.. jo tvättar fönster. Inte det roligaste jag vet, snarare det tråkigaste jag vet. Jag har inte ens tvättat alla fönster sedan vi flyttade hit för många år sedan.. för det går inte!

På nedre plan går det bra, där kan jag kliva upp på en stege och tvätta utsidan av rutorna.
Men på övre plan är det hela förenat med livsfara! I trapphuset sitter två små fönster jättehögt upp, dit når man inte.. och ställa en stege i trappan och klänga omkring på den, det konstycket ger jag mig inte på.

Fönstren är gamla och utåtgående. Jag är vansinnigt höjdrädd så det svindlar fint när jag hänger med fingrarna krampaktigt i fönsterbågen och sträcker mig ut för att nå utsidorna!
I ett av rummen är det tre rutor på rad, den bortersta rutan går inte att komma åt utsidan på. Jag når helt enkelt inte.. jo möjligen om jag skulle hänga ut i tårna, men 4-5 meter över marken är inte det så lockande. Undrar hur de tänkte som byggde huset och satte in fönstren... inte alls tror jag!

Jag har som sagt inte kommit åt att tvätta alla fönster. Men jag har räknat dem! Bra va ;) Tjugotvå fönster med x antal rutor fick jag ihop vid inräkningen, då har jag räknat  dörrfönster också...  fem har blivit tvättade idag och fyra igår.... bara resten kvar.
De tänker jag högaktningsfullt strunta i, i alla fall för det här året.

Kommentarer
Postat av: Nina

Det är ett år nästa år också :)

2008-09-26 @ 18:51:44
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Lynette

Ja ingen tar jobbet ifrån en vettu:-)

Kan tilläggas att jag som bor i enplanshus med källare BORDE kunna putsa lätt som en plätt...

Grejen är att framsidans fönster är ganska nya och lättvindiga.

Men baksidans är gamla som gatan och ska putsas emellan och blir ALDRIG rena. Så det känns lite bortkastat:-)

2008-09-26 @ 20:28:09
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Husmorstips: Tvätta fönster är karlgöra!!! ;-)



Speciellt fönster som öppnas utåt, för dem putsar man bäst utifrån, ståendes på en stege lutad mot husväggen. Och vem har stege? Vem vet hur man vecklar ut en stege? Vem orkar bära fram och resa upp denna stege - och vem kan även packa ihop den och ställa undan det efter utfört arbete?



Frågan är om man inte t o m skulle kunna lägga över jobbet på sotaren, som ju ändå passerar fönsterna på vägen upp till sin arbetsplats???



Ha en härlig helg!!! :-)

2008-09-27 @ 08:30:53
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Låter som om det var hemma hos mej. Alla dessa jäkla fönster.Livsfarligt är ordet.Sen att det varar några dagar som dom är fina.Näe.Vaffor är det på detta viset?

Kram

2008-09-27 @ 16:53:48
URL: http://unoett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0