gå fint

Det finns en uppsjö med metoder som folk hittat på för att få hunden att gå fint i koppel. Jag har kollat in ALLA. Och snart provat alla också! Jo det är sant.

Diva har bråttom bråttom, speciellt när vi går i en riktning dit hon vill och alldeles speciellt när Wilma eller någon annan hund eller människa är med.
Diva vill helst springa runt och hålla reda på flocken när vi går flera tillsammans och kan bli mycket frustrerad över att behöva gå vid sidan av en av människorna. Får hon gå lös så cirklar hon runt alla hela tiden som en fårhund.
Jag kan gå med båda hundarna samtidigt men då tar det för det mesta väldigt lång tid innan Diva lugnar sig... typ till slutet av promenaden. Så för det mesta går jag separata promenader med hundarna.

Emellanåt är Diva riktigt duktig och hela promenaden går som en dans och hon har definitivt blivit mycket bättre än hon var i början när hon kom till oss. Då bara kastade hon sig i kopplet och hade noll koll på mig, stressade och stressade och skrek och pep som bara schäfrar kan göra ;) men nu är hon mycket mer kontaktsökande och det värsta dragandet har slutat men det duger inte. Jag vill att hon ska gå bredvid mig lugnt och harmoniskt alltid - även när andra är med.

Jag är envisare än envisast så till slut kommer hon att bli lugn och fin... säkert alldeles lagom tills hon ska flytta ... ;) 

Här är en av metoderna "stanna gå ett steg"  (tar en evig tid men hunden blir lugnare)

Lär din hund att inte dra medan ni båda står still. Håll kopplet med båda händerna
och vägra röra dig innan din hund slackar på kopplet. Inte ett enda steg! Det spelar ingen roll
hur lång tid det tar. Bara håll och ignorera varje koppeldrag. Till slut kommer din hund att sluta dra och sätta sig.
Så fort han sitter, säg "Braaaa", ge en godbit, och ta sedan ett, bara ett stort steg framåt och stå still igen. Håll hårt i kopplet, din hund kommer troligen att slänga sig ut till änden av kopplet,

Vänta till din hund slutar dra igen (det kommer inte att ta lika lång tid den här gången). Repetera denna sekvens till dess din hund går lugnt framåt (för att han vet att du bara tänker ta ett steg) och sätter sig snabbt när du stannar och står stilla. Din hund lär sig snart att han har makt att få dig att stanna och gå. Om han sträcker kopplet, stannar du. Om han slackar kopplet och sätter sig, tar du ett steg.

Efter en serie av först ett steg och sedan ett "ståstill" utan att hunden drar, försök att ta två steg på en gång.
Gå sedan tre steg, sedan fem, åtta, tolv och så vidare. Nu kommer din hund att uppmärksamt gå med slakt koppel och sätta sig närhelst du stannar. Och det enda ord du sagt är "Braaa".


Kommentarer
Postat av: Ninna

Bra förklarat, men jag äger inte ngn hund just nu.

Du verkar ha gott om tålamod, vilket behövs i hunduppfostran.

2009-04-26 @ 17:56:25
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Nettan

Metoden du beskriver funkar jättebra.

Sen beror det ju på hur duktig hunden är. Ha ha !

Jag har faktiskt fått 2 av mina hundar att lära sig det där ganska snabbt.

Den 3:e är ju ett vilddjur och är i danmark så när han kommer hem så får jag nog ett hästjobb att ta hand om. Ha h a!



kramiz

2009-04-27 @ 09:03:42
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0