hibiskus rosa sinensis - kinesisk ros

Hibiskusen trivs i uterummet. Hon blommar precis hela tiden och ser riktigt glad ut.
Det är en ättling från min mammas hibiskus. Jag har haft den plantan i hur många år som helst.



Det skulle vara roligt med någon annan färg också tänkte jag och köpte en rosa hibiskus på affärn. Den ser också glad ut... men växer gör den inte. Jag har hört att de man köper ska vara behandlade med något medel som gör att de inte växer utan hålls små och knubbiga men att medlet ska gå ur om ett tag. Så få se då vad som händer.
Verkar som den är dopad också.. bladen är så stela och väldigt mörkgröna. Säkert får de massor med näring i växthusen där de drivs upp.
Hibiskusar gillar inte mycket näring alls. De kan "växa ihjäl sig"... dvs de blommar och blommar, bladen blir mörkt gröna och de är riktigt fina ett tag men så vips dör de. Jag vet för jag hade ihjäl en en gång på det sättet :o

Den här lilla knubbiga varelsen ska jag ta hand om på bästa sätt. Jag är nyfiken på att se hur lång tid det tar innan den sätter igång att växa!



Kommentarer
Postat av: Cina

Hibiskus vs Cina = Inte bra

Lyckas alltid vattna för lite så knopparna faller av.

Men fina är dom hos ser som lyckas

2009-08-15 @ 16:33:27
URL: http://cinapics.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

mamma och jag planterade hibiskus på graven häromdagen. Pappa älskade hibiskus.

2009-08-16 @ 21:37:58
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0