mumsigt

Fiskgryta gör jag då och då. Den blir olika varje gång för jag använder aldrig recept. Den här gången blev den superjättegod så jag ska skriva ner hur jag gjorde.

Jag kokade en fond av räkskal: Räkskal, kokade i Bongs fiskbuljong och vatten tillsammans med tre krossade vitlöksklyftor. Fonden kokade jag en kvart. Sedan silade jag den.

Jag spädde med lite till vatten, lite tomatpuré och lite grädde. Grädden kan man skippa om man vill vara nyttigare. Sedan redde jag med vetemjöl (en kula smör & vetemjöl som vispas i tills den lösts upp) och pressade i saften av en halv citron.  

Sedan la jag ner morötter skurna i bitar, fänkål skuren i bitar.
Dessa kokades en fem minuter sisådär.

Sedan la jag i potatis, skurna i bitar. Kokade allt en tio - femton minuter. Till grönsakerna var mjuka.

Efter det la jag i ett paket Allaska Pollac och ett par bitar lax (från frysdisken) skurna i bitar.

När fisken var så gott som klar (går på ett par minuter om fisken är tinad) tillsatte jag purjolök och färska tomater, skurna i bitar.
Salt och peppar, lite saffran, cayennepeppar.

De skalade räkorna kan man lägga på sist om man vill.
Jag vill gärna ha extra hetta så på min portion droppade jag tabasco.


Kommentarer
Postat av: Kersti

Mums det låter verkligen gott.

2009-02-20 @ 23:29:34
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Godmorgon! Sitter här o blir hungrig!!!!

Kramen!

Ragnvi

2009-02-21 @ 05:58:14
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: lynette

mumsigt! måste jag testa.

2009-02-21 @ 12:21:59
URL: http://praktmorsorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0