gå fint med matte

Diva drog som en galning vid promenaderna, speciellt på väg hem. Det var rent hopplöst att få kontakt med och lugna ner henne. Men nu har jag lyckats.
Så här gör jag:
Så fort kopplet sträcks ända ut stannar jag och står helt still tills hon tittar på mig. Då backar jag bakåt ett par steg samtidigt som jag vickar lite på överkroppen och ser lite lekfull ut. Då vänder hon och kommer mot mig, då berömmer jag - Bra! med glad röst. Då börjar vi gå igen och när hon då befinner sig någorlunda vid min sida klappar jag mig på höften (för att ge henne en visuell signal som jag kan använda mig av senare) och får hon ännu mer beröm och en gottebit. Sedan får hon gottebiten efter 3 steg vid min sida, 5 steg osv tills hon kan gå längre och längre tid vid min sida. Varje gång hon går längst ut och sträcker kopplet gör jag så. Och hon fattar faktiskt vad jag vill!
Hon har, så gott som, slutat dra i kopplet, himla skönt!

Man kan också belöna med leksak men än så länge fungerar det med gotta så det kör jag på, men om störningar i omgivningen är stora (ex mötande hund) då tar jag till rolig lek också om det behövs.

När hon kan det riktigt bra och kan gå långa sträckor vid min sida tänker jag lägga på ett ord, gå här eller gå fint samtidigt som jag klappar mig på höften och så småningom ska jag lägga på krav att gå vid min sida när jag sagt ordet. Dit är långt än, men vi är på god väg.

Skynda långsamt, tålamod .. tålamod är mitt mantra.

Kommentarer
Postat av: Plogflickan

Ja massa med tålamod behövs i början och beröm när de gör rätt, för det vill de ju gärna göra, Lycka till med promenixerna!

2009-01-14 @ 15:24:09
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hi, hi! Ni får ju bara se halva mitt kök! Gissa hur den andra halvan ser ut?!



Jag läser din blogg om hunduppfostran med glädje ska du veta! Synd bara att ingen uppfostrade Ditte när hon var valp...i första hemmet fick hon inte gå utanför dörren en endaste gång på nio månader!!

Nästa familj gjorde vad dom kunde med henne...men dom hade redan hundar som kände att Ditte hade dåligt självförtroende och mobbade ner henne ännu mer!

När min dotter tog över så jobbade hon stenhårt med hunden...sen blev det för mycket ensamhet för hunden o katten så dom flyttade hit...Hon är skadad för livet tror jag men en del har hon lärt sig, men hunden är så förtvivlat rädd för folk och vi bor ju på "fel" ställe så att säga, här slipper hon ju konfronteras med sina rädslor...Oj, blev en hel roman det här!

Kramen!

Ragnvi

2009-01-14 @ 16:06:21
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Anita o Uno

Vad bra.Uno han förstår mycket han med, men han bryr sej inte ett dugg.Oftast är det vi som får dra runt honom för han är inte ett dugg intresserad av promenader.Jo om det kommer nån då vaknar han till liv och blir nyfiken.

Ha det gott o lycka till!

2009-01-14 @ 17:05:33
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: Mossfolk

Haha, jag hade nästan glömt bort hur det var! De där promenaderna tog eeevigheter.

Fast jag tycker att hon ändå verkar förstå ganska fort...

2009-01-14 @ 17:36:30
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Anita o Uno

Jag missade programmet. Attans oxå.Det är inte så ofta dom visar en bulle hos Cesar.Han har det i regel extra jobbigt på jobbet den dan.

Hur fick han hunden till att gå? Och hur länge?

Tills dom stängt av kameran ha ha.

2009-01-14 @ 19:52:19
URL: http://unoett.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Kan bara säga att jag tycker det låter som att du var precis den rätta till att ta över denna hund! :-)Roligt att läsa om dina/era träningsmetoder och resultat.

2009-01-14 @ 20:27:17
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Nettan

Vilka bra tips !

Ska jag också försöka att ge mig på !



Och så måste jag köpa mig en pipleksak också. Ha, ha !



kram

2009-01-14 @ 21:58:27
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0