leka

En boll är bästa belöningen för Diva.
Slår godis med hästlängder!

Jag har en boll.. en sådan med ett snöre fastsatt i liggande i vänster bröstficka.
När Diva gått fint vid sidan ett tag kommer bollen fram som genom ett trollslag. Tiiiiitta viskar matte med spännande röst och vips är den roliga där... hoppar och far i luften. Vi leker lite med bollen och så vips tillbaka ner i fickan.

Svansen viftar glatt och ögonen lyser av förväntan. Först hade jag bollen i höger ficka men då höll jag på att snubbla på hunden som sträckte fram överkroppen för att vara så nära belöningen som möjligt.

Att leka är inte ett lika snabbt sätt förstås som att belöna med gobit. Men det ger en bättre kontakt med hunden. Jag varierar belöningen också ... ibland lek ibland gobit. Men mest lek nu under ett tag för att öva upp kontakten. Det fungerar jättebra. Hon går nästan inte alls och nosar i backen...har full koll på när jag byter riktning. (ibland säger jag Varsågod!, dvs gör vad du vill .. gå och nosa.. eller nåt, också det som belöning. Men hon vill hellre hålla kontakten. Jag är roligare än dofterna på marken. Det är bra :)

Nu behöver jag mer störningar. Andra hundar helst. För då är det svårt. Det ideala vore att ha hundar på långt avstånd till att börja med för att sedan närma oss och Diva ska kunna bibehålla kontakten med  mig. Jäkla synd att det är så långt till Brukshundsklubben.

Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Hej på dig från ett snöigt Trönö igen...grrr!

Först trodde jag det var ett stavfel hos dig..men sen förstod jag! Vilken skillnad på räk- och rakrygg!

Kramen!

Ragnvi

2009-03-08 @ 15:51:04
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ninna

Du kan inte be din äldre kloka hund att ställa upp som "störmoment"? Kanske hon inte kan agera som det eftersom Diva är van med henne, eller?

2009-03-08 @ 16:15:16
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Nina

Detta med störmoment på lagom håll är svårt. Inte många vill ställa upp på det, har jag märkt. Och Wilma är ju så bekant så det blir ingen störning.

2009-03-08 @ 16:34:35
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Mossfolk

Det är ju toppen. Lurvig bryr sig varken om bollar eller leksaker.. men godis däremot :)

2009-03-08 @ 19:52:59
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Det där är förunderligt för mig att läsa som har en hund som skulle göra vad som helst för att få sig en tugga av nästan vad som i matväg. Undrar om det går att få bort denna matfixering. Och leka med boll gör man bara inne ute är den tydligen helt ointressant.

2009-03-09 @ 23:39:49
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0