olika på raser

Jag är lite dålig på att använda mig av hundarnas medfödda intressen för att de ska ha kul och för att träningen ska gå bra.
Det ska jag bli bättre på!

Det är skillnad på raser och individer. Och det lönar sig att fundera ut vad den hund man har gillar mest.  Wilma ääääälskar att bära (BC/Golden). Det var väldigt uppenbart igår när hon bar hem mitt bokpaket :) .
Hon tar alltid med något hem när vi är ute och promenerar... vad hon hittar, pinnar mest... men även nappar... skräp...burkar (ett tag hade jag en hel burksamling som hon burit hem, tjänade några kronor :))... (fast hon har dålig koll på vilka det är pant på ;)).

Idag gick jag ensam promenad med Wilma och då fick hon ta med sig sin leksaksdummy, en hårig sak som piper. Stolt nacke, svansen rakt upp med tippen viftande som en kobra, bar hon dummyn hela promenaden. Lyckligare hund fick man leta efter!

Valpen (schäfer) har väldigt mycket vall i sig (mycket mer än Wilma, trots att Wilma är 50% border collie. Valpen är suverän på att gå okopplad, lämnar inte sin människa mer än några meter utan cirklar runt och har full koll (jag känner mig lite fåraktig ;) .
Värre är det när hon ska gå i koppel. Då kan hon inte utföra sina vallbeteenden och blir väldigt frustrerad. Men hon måste lära sig det också, att gå fint alltså...jag jobbar på det!
Henne belönar jag med boll och lekar (söka, jaga), godis gillar hon inte särskilt mycket att jobba för...
medan Wilma älskar köttbullar. Leta och jaga gillar Wilma också  fast att få bära något är ändå det allra bästa!

Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Ja, hur det än går med koppelträningen så är det ju oerhört skönt att ha hundar som man KAN låta gå lösa och som man VET aldrig skulle rymma iväg från en och sedan vara stört när omöjliga att få tag i igen! :-)



Mina svärföräldrar har en tax (jakthund) som är fullständigt omöjlig. Han sticker så fort han får minsta lilla chans, och då kan de stå där och skrika efter honom så länge de orkar, för han kommer inte tillbaka en sekund innan han själv vill...

2009-03-18 @ 14:40:40
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Helena-rutan

Jag var på så himla dåligt humör nyss men nu känns det lite bättre när jag får läsa om vovsarna. :)

Kram

2009-03-18 @ 17:13:48
URL: http://helena-rutan.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Allt från att bära hem matkassarna till att valla hem dig från krogen..inte illa! Snart kan du sparka ut gubben din..;)

(Nä, säg genast förlåt till honom..jag bara skojade, såklart..:) )

Ha det gott!





2009-03-18 @ 18:00:46
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hi, hi! Kom rakt av mig vad jag skulle skriva...läste AnnaKK:s kommentar högst upp! Stämmer så bra in på våran Ditte det!

Kramen!

Ragnvi

2009-03-18 @ 18:37:04
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Evami

Så spennede å måtte ta hensyn til deres rase,men det er vel forskjellige individer innenfor rasene også? Sikkert morsomt å se hvor stolte de er,de brisker seg vel litt sånn som vi mennesker gjør når de er stolte av seg selv:) HA en fin onsdagskveld:) Klem Eva

2009-03-18 @ 20:08:10
URL: http://www.evaslilleverden.blogspot.com
Postat av: GÅRDSROMANTIK

De verkar ju ha haft det riktigt kul!



Kram Maud

2009-03-18 @ 21:46:34
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Plogflickan

Vallhundarna, grupp1 är så lämpliga, de vill bara vara med matten eller hussen, inga problem alls att ha dessa lösa. Vi kände en som hade en gråhund, och hon var en riktig ögontjänare, gjorde alldrig nått så länge man såg henne, men sen.....Allt du kan tänka dig ler

2009-03-20 @ 07:36:00
URL: http://plogflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0