kryddor på tork

Hundarna har fått finna sig i att vara inne och ha tråkigt idag på förmiddagen. Jag var tvungen att ta egen tid och börja "göra höst" i trädgården.
Jag hann med en del.
Nu är potatisen upptagen. Jag satte mest mandelpotatis. Har hört att det inte ska gå så här långt söderöver men som vanligt.... säger någon att; det går inte. Då bara måste jag prova. Vet inte vad det där är... något slags protest mot auktoriteter kanske.. :)
Den här gången hade de rätt ... de som sa, att det går inte. Mandelpotatisen var fin men pytteliten. De största stora som plommon och de minsta i ärtstorlek. De växte alldeles för dåligt. Kanske de behöver låååånga ljusa norrländska nätter för att hinna växa till sig. Nu vet jag det. Säkert är de goda ändå :) och snabbkokta!

Sommaräpplena har jag plockat in. Vinterfrukten kan fåglarna få.

Och så fick jag en idé. Jag och mina ideér... men den dag jag inte får några nya infall är jag säkert sjuk.
Så den senaste tanken jag fick var att ... hmmmm lavendelpåsar, doft... man kanske kan göra doftpåsar av annat med. Vet inte om någon kommit på samma sak men iaf... nu har jag skördat Salvia, Timjan, Citrontimjan och Citronmeliss. Om de doftar gott när de torkat ska jag sy små söta påsar eller kuddar och stoppa fulla med väldoft.
Vad man ska ha de till sedan har jag inte klurat ut än :) .. Kanske bara till fint, eller ge bort... eller sälja på loppis.
Kul att göra bara :)

I rummet där alla pelargoner bor över vintern finns ett jättekonstigt skåp. Det har nästan inget djup... bara typ 15 cm. Jag har aldrig vetat vad man har det till. Vet inte fortfarande. Men det skåpet är ju idealiskt till att torka kryddorna i! Stänger jag till dörren på skåpet när jag hängt in kryddorna är det perfekt. Mörkt och lagom varmt.

Nu ligger och hänger alla kryddorna där på tork.


Kommentarer
Postat av: Helena-rutan

Jag har så lätt för att lyssna för mycket på folk som säger att det inte går, så jag blir så glad när personer gör som du gör; Testar ändå! :D

Det finns alltid en och annan som säger att saker inte går så sånt ska man ju inte lyssna så mycket på..

2009-10-04 @ 11:30:27
URL: http://helena-rutan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0