problemet löst

Jag har hittat hur jag kan göra för att kopiera över ett monogram till tyget utan att behöva använda färg som kanske inte går bort:

Man tar ett skirt papper, typ smörpapper - mönsterpapper.
Ritar upp monogrammet på det.
Nålar fast pappret på tyget.
Syr små stygn i monogrammets linjer.
River bort pappret. Broderar.

Så ska jag göra!

Nu ska jag bara hitta nåt fint monogram som passar.
Och köpa vit brodyrtråd.

Jag äger den mest underbara boken. Fylld med monogram och "hur man broderar". Tyvärr fanns inget monogram i den som passade riktigt.
Men se vilken härlig bok. Utgiven 1933. Det var tider det ;)



I förordet läser jag:
Ett välskött hem - antingen det nu är fråga om en stor herrgård eller ett litet krypin - känner man kanske bäst igen på linneförrådet. På samma sätt kan man känneteckna en välskött dam på hennes underkläder...

...kommer osökt att tänka på mitt linneskåp. Huller om buller. Inte ett veckat örngottsband så långt ögat kan se.
Det är andra tider nu.



En höfthållare kanske.. sydd av dräll och engelskt skinn. Vad är dräll ?



Hur mycket linne behöver man då...
För ett större hem med hembiträde (gubevars!) föreslås följande:
4 par halvlinnelakan. 8 par bomullslakan, dubbla örngott, 2 duss enkla toaletthanddukar, 2 duss finare toaletthanddukar, 2 duss kökshanddukar,2 duss glashanddukar, 2 duss knivhanddukar, 1 duss dammhanddukar, 8 st vardagsdukar, 4 st fina dukar, 4 duss servetter, 2 stora kaffedukar, 1 duss teservetter.

så nu vet ni det :)


Kommentarer
Postat av: Helena-rutan

Hehehehehe, ja gubevars! ;D

2009-10-30 @ 15:03:52
URL: http://helena-rutan.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Ja, de är så fina de där gamla mönsterböckerna! Jag har också ett par med monogram i. Och dräll, det är väl en typ av väv, hur man binder väven i vävstolen.

Mitt linneskåp ser inte heller särskilt prydligt ut, städar ibland men pga platsbrist blir där rörigt.

Recept på grytan finner Du nu på min blogg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0