tvätt-tips för fårskinn

Vi får inget besök den här helgen... :´(

Men man ska alltid tänka positivt.. jag fick huset städat iaf :)
Nu är inte ett schäferhår i sikte längre och knappt några Wilmahår heller! Diva fällde sista veckan hon bodde hos oss och himmel vad med hår som letade sig in överallt.. i kylskåpet... på klädstrecket... i lådorna.. överallt hittade jag hundhår. Wilma fäller än men borde vara klar snart.. hoppas jag.

Nu är det pling- rent och skinande i ... nästan hela vårt hus. Härligt :)

Fårskinnsfällarna som Wilma ligger på har jag tvättat. Man ska ju egentligen inte tvätta dem men ligger hunden på dem så måste man. De blir gråsmutsiga och hundhåriga.

Så här tvättar jag fårskinn: Jag kör fårskinnet i maskin på ylleprogrammet med ylletvättmedel och så har jag i en massa sköljmedel (ska man inte heller egentligen men det blir extramjukt och fint). Sedan får fårskinnet ligga någorlunda plant och torka långsamt... över ett par stolsryggar eller tvättställning eller nåt. När det är torrt är det alldeles tufsigt och fult då kardar jag det med en hundkarda. Det blir jättefint! Mjukt och luddigt och ... nästan .. som nytt :)
Dessutom får man bort eventuella hundhår som letat sig ner i ullen.



Kommentarer
Postat av: AnnaKK

He... Kom att tänka på när jag tvättade ett fårskinn... Visste inte riktigt hur jag skulle göra, så det slutade med att jag bytte ut tvättmedlet mot schampoo - för det verkade naturligare på ett levade (eller före detta levande, då...) material! <:-) Luktade gott, men det tog verkligen lång tid att få det torrt igen...

2010-02-05 @ 13:06:40
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Kersti

Sist jag tvättade fårskinn blev det stopp i tvättmaskinen. Det hade fällt något alldeles förfärligt så reparatör fick tillkallas. Lite pinsamt eftersom det var i husets tvättstuga.

2010-02-06 @ 17:05:22
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0