det tar sig

Wilma är mer busig än vanligt nu när hon inte har schäferplutten att röja med. - Matte, busa med mig! får jag höra i ett.  Samtidigt som hon är full i bus så är hon faktiskt väldigt lydig nu. Jag kommer ihåg i början när jag skrev i bloggen hur jag letade hundmöten och förföljde folk med hund som värsta stalkern så vi kunde träna för hon gjorde utfall mot andra hundar och betedde sig dumt. Nu kommer jag inte ihåg när hon sist gjorde utfall... fast ser jag att hon spänner sig det minsta säger jag till på en gång förstås.

Igår passerade vi katt... Wilma okopplad vid min sida... (så gott som alltid okopplad nu för vi tränar följsamhet och flockkänsla) ..katten var en och en halv meter bort och arg var den.. fräste och krökte rygg. Nej Wilma sa jag bara i lugn ton och hon tittade förstås på katten men valde att fortsätta gå med mig. Bra!

Senare på kvällen; Wilma okopplad en bit bakom mig nosande i backen. Längre fram en okopplad dansksvensk gårdshund eller vad de heter (en sån som liknar jack russell) . Gårdshundens husse ropade på sin hund men den brydde sig inte utan kom morrande emot oss. Nej Wilma, kom här sa jag. Här betyder: gå vid mattes vänstra sida. Då kom hon på en gång. Jättebra, det med! Men lilla gårdhunden fortsatte komma efter och när den kom fram till oss gav jag Wilma ett Varsågod! (det var liksom ingen idé att göra annat .. annars hade vi fått med den lilla jycken hem ;) . De fick nosa på varann en stund och sedan sa jag Wilma, nu är det bra, Kom! Och hon kom utan att tveka. Hon har blivit jätteduktig!
Det är grymt skönt att kunna ha hunden okopplad och faktiskt lita på den åtminstone till 80%... än är lite kvar .. men med tanke på hur omöjlig hon varit förut så är jag supernöjd :)!

Jag ska börja lydnadskurs med Wilma.. är riktigt sugen på det. Behöver som sagt nya hundutmaningar nu när Diva schäferstolle har flyttat.. men kurserna börjar inte förrän i April. Vad läääänge! Jag gillar inte att behöva vänta :/ 

Tills kursen börjar ska jag träna lite av de moment som ingår i lydnad 1. Inkallningen testade jag igår... Wilma hade glömt totalt att hon ska komma in till sidan.. men hon kom som ett skott. Så ingångar ska tränas. Fotgåenden däremot är väldigt fint. Hon går på kommandot Fot hela tiden tätt intill.. fast inte så tätt att jag snubblar och så tittar hon på mig hela tiden. Bra! det behöver vi inte träna så mycket. Sedan är det en massa annat förstås.. men vi tar lite i taget. Vi har ju ända till April på oss och hela kursen också.


Kommentarer
Postat av: Erica

wohoo! Gissa vem som ska sitta i hejjarklacken när ni tävlar! För det ska ni såklart:) Ni kommer gå LÅNGT! Jag och Eden ska sitta och applådera :D



Du kan väl börja läsa i "Med sikte på 10:an" och träna genom den?! Eller du kanske redan kan alla moment och sånt i huvudet.



Sjukt stäminingsfull bild du fick till där du! Förstora och häng på väggen.. Vilket konstverk! En varm känsla spred sig inombords när jag såg den.

2010-02-02 @ 11:15:43
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Erica

Om du vill läsa Fredrik Steens blogg så finns den på djurmagazinet.se...

2010-02-02 @ 13:24:44
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Maja

Duktig Wilma som kommer i a f. MEr än vad man kan säga om tonårstrots-Freja=)Men nu gå-fottränar vi som busen. Går rätt bra...ja med en frolic i min hand alltså=)

2010-02-02 @ 22:15:51
URL: http://hosmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0