vår i trädgården


Bloggandet blir väldigt sporadiskt nu. Har inte tid. Jag kan tänka mig att jag inte är den enda. Det är mycket nu..:)

Gullvivor och vitsippor och kirskål.
H-vetes kirskål. Jag har skottat bort en massa jord där kirskålen har spridit sig.. ända in bland mina rhododendron. Jag förespråkar live and let live.. men när det gäller kirskål är jag inte nådig. Den är för invasiv, tar över så inget annat får lov att växa och så vill jag inte ha det, så kirskålen åker på tippen!




Wilma äter gräs. Gräset har kommit upp jättefort när det väl satte fart. Snart börjar klippsäsongen. Det gillar jag inte. Helst vill jag inte ha gräsmatta alls eller i varje fall så lite som möjligt för hur trist är inte det att vandra hela sommaren fram och tillbaka med en bullrande, illaluktande gräsklippare. Nej tack!



Stora rabatten börjar ta sig. Jag har rensat mellan perennerna och nu behöver de gödning så de orkar blomma i sommar.



Och så har jag börjat klippa rosorna. De har tagit stryk i vinter. Flera tror jag inte alls kommer att repa sig men så är det. Mest ledsen är jag över att min Ghislane de Feligonde har frusit.. jag tror inte att hon alls överlevt.. stackars hon, den blygaste av rosor. Jag ska skaffa en ny om hon inte visar några livstecken. Och så ska jag handla en kraftigare knips till min Honungsros. Herregud vad den växer. Kraftiga stammar som inte min sekatör rår på och upp över taket är den på väg. Vilken galen ros!



Körsbärsträdet som jag planterade i fjol är i knopp. Det är hur spännande som helst !
Den ska inte alls vara härdig i den zon jag bor men det har jag inte talat om för den ;)
Den ska bli rosa och dubbel och alldeles alldeles underbar. Jag återkommer med bilder när den börjar blomma.



Narcisserna har börjat blomma. Till hösten ska jag sätta vita narcisser. Såg det på trädgårdsmässan, helvita. Jättesnyggt.


Kommentarer
Postat av: Maja

Hej! Bu på dig själv du;) Och TACK goa söta du! Inte har han blivit vettskrämd än...;) Supernöjd! Ska bra bestämma i vilket rum han/hon ska flytta in...

2010-05-12 @ 21:03:22
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: Helena-rutan

Fina blommor! :)

2010-05-13 @ 10:06:03
URL: http://helena-rutan.blogspot.com
Postat av: Maja

Hej, såg du mitt mail???

2010-05-13 @ 16:46:51
URL: http://hosmaja.blogspot.com
Postat av: lotta

åh så härligt, jhoppas våren e på G nu!!

2010-05-13 @ 19:28:43
URL: http://www.gottablandat.wordpress.com
Postat av: Susanne P

Nu hoppas jag verkligen att värmen kommer snart. Jag är så less på denna kyla!

Vad långt dina växer kommit...här står det stilla.

Kram

2010-05-13 @ 19:31:14
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Pysselfarmor

Jo du nog är det mycket att stå i dessa dagar.

Gräver i trädgården precis som du...det är härligt.



Kanske du - eller någon av dina besökare - är sugen på att vara med på utlottningen av en bok på min blogg? Lycka till!

2010-05-15 @ 23:00:23
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Ingegerd

Hur mår olivträdet Du planterade förra året? Det är härligt med jord under naglarna! Mina nyplanterade perenner har börjat sträcka på sig, ser lovande ut.

Vi plockar sniglar på kvällarna, hur har ni det med de småttingarna?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0