fotbadsdags

Nu blir det fotbad. Svartare fötter har jag aldrig sett! Går inte att lägga sig i vita lakan med de fötterna.. nä ingen bra idé. Hubbabubbafoppatofflorna som jag använder som trädgårdsskor är bra men det alldeles för många hål i dem! All jord letar sig in.
Potatisen är satt. Potatis sätter man av någon anledning, inte planterar.. inte sår. Utan sätter. Så den är satt.
Kullerstensgången som går genom potatis- och kryddlandet är rensad - nästan. Bara resten kvar. Tänk vad det vill växa överallt. Fantastiskt egentligen. En minsta lilla öppen jordplätt och jajamensan nåt litet frö finns där för att slå rot. Och i kullerstensgången är det bara sand men växer gör det där också. Mossan lämnar jag för det gillar jag men gräs och maskrosor bye bye!



Mina första och enda sommarblommor så långt är Spanska margueriter, eller Stjärnöga eller vad de nu kallas. Kärt barn har många namn. De är tacksamma så här tidigt. Klarar kalla nätter utan att förgås.
Förgätna är däremot flera av mina rosor. Speciellt klätterrosorna har haft det svårt i vinter och flera har jag fått klippa ner till "smitterins" för de förfrusit sig. Det är sorgligt, riktigt sorgligt. Till och med Flammentanz, zon 6! har jag satt sekatören i och klippt ner till marken för hon hade bara torra grenar, knappt nåt blev kvar. Sorgligt men föryngring kanske hon mår bra av. Om inte annat så har jag foton av henne i hennes glans dagar..
Således... inte så mycket rosor i år.... men å andra sidan... det finns folk som inte gör annat än tillverkar nya rosor.
Olivträdet hade det oxå tufft i vinter. Vilken vinter att lämna ett olivträd ute i trädgården... stackars den! För tufft var det. När jag avtäckte olivträdet så fanns det tecken på liv, ett par grenar längst ner var på G, men det tog sig aldrig. Stackars, stackars... men jag har inte riktig gett upp. För jag tror att det kan gå. Istället för att göra som jag gjorde, täckte bara med löv och det blev för blött så om man lägger lite granris runt och sedan löv. Då tror jag att det kan fungera. Kanske att jag måste prova en gång till till hösten :) ... det borde gå!



Växthusgolvet är snart färdigt. Behövs bara mer sättsand så kan vi (läs Gullegubben) lägga resten av golvet. Det blir fint. Det blir jättefint. Väggen invändigt är rappad och utsidan ska rappas endera dan när tid finns. Det är just det... tid. Kan man få lite mer tid nu på vår.. sommar.. vår, vad är det egentligen, försommar kanske. .. mer tid behövs i vilket fall.
Jag vet inte hur mycket jag hinner plantera i växthuset i år.. för jag tänker mig att allt ska vara färdigbyggt innan jag sätter igång med sådderna ... och så ska det vara färdigmålat. Virket måste torka innan det målas. Vitt ska det bli, täckfärg.  Tryckimpregnerat trä som vi har i växthuset ska ner till 12 - 15 % fuktighet innan man kan måla sa experten på färgbutiken och sedan kan det målas med samma grund och färdigfärg som när man målar fönster. Så så får det bli.. när det nu blir. I värsta fall så blir det frösådder först nästa år. Den som väntar på nåt gott... får vänta alldeles för länge!

 


Kommentarer
Postat av: Långt borta och nära

Oj, vad du håller på - du också!! Lycka till med allt men vila ryggen ibland!

2010-05-17 @ 16:49:41
URL: http://akvarell.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Morning! Jag badade föttern i lördags..utomhus! Jisses vad kallt det var! Endast 4 plus i vattnet...

Ditt växthus kommer att bli så fint så fint..spännande!

Här uppe har också många växter frusit denna vinter...suck!

Kramen!

Ragnvi

2010-05-18 @ 06:40:48
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Foppatofflor är de bästa skor som finns fast, som du säger...det sipprar in ganska mycket i dem! ;)

Vad fint ditt växthus blir!

Kram

2010-05-18 @ 21:28:53
URL: http://www.susannep.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0