shejping fungerar



Åtta dagar av shejping senare...
Jag har shejpat Wilma att gå nära mig på promenad för jag tyckte hon höll lite för dålig kontakt. Nu får jag knappt bort henne ifrån mig :) ! Har lagt signal på beteendet sedan i går för att hon inte ska gå klistrad intill mig heeela tiden den lilla skruttan.  Nu belönar jag bara när hon går intill mig när jag gett signalen.

Jag shejpar dessutom hundmöten och inkallningar, allt utan hjälper eller mutor, Wilma får själv fundera ut vilket beteende som ger belöning. Det fungerar hur bra som helst. Mycket tack vare träningsdagboken. För det här med hundträning det är lätt men det är inte enkelt som en vis man sa. Tajming, belöningar, belöningsfrekvens, självförtroende, inte göra för svårt, korta pass och en massa mer... det är mycket att tänka på för att resultatet ska bli bra. Träningsdagboken har verkligen hjälpt mig att se vad jag kan göra bättre.

Det allra bästa är att Wilma tycker det är jättekul! Hon tycker alldeles säkert att det är hon som shejpar matte till att ge lek och godis :)



Och nu över till något helt annat... tro inte allt du läser i tidningar, tänk på att mycket av det som står där är vinklat. Detta må gälla kamphundar eller vargar eller annat. Media skapar gärna hysteri. Här finns en mycket bra artikel som tar upp bland annat det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0