café de Paris



Till kvällen blir det extra god mat. Rostbiff med café de Paris sås och en paprika fylld med en röra med linser och mozzarella och nåt mer som jag inte hittat på än. Till ickebiffätaren (jag) blir det räkor.
Förrätt blir gravad lax på en bädd av ruccola med wasabi och inlagd ingefära.

Det var första gången jag provade på att göra Café de Paris sås. Jag önskar mig en bättre kokbok för de jag har hade inget recept alls. Det blev till att googla. Jag har ingen aning om vilken variant som är den äkta av alla recept jag hittade så jag hittade på en egen variant jag med. Såsen blev jättegod! Jag tror det är bra att göra den långt innan man äter så smakerna har tid på sig att ingå äktenskap.

Så här gjorde jag:
*1 msk vatten och 1 msk vitvinsvinäger kokas ihop tills hälften återstår.

*Häll över vattenvinägerblandningen i en skål och sätt över vattenbad. Tillsätt 2 äggulor. Vispa tills det tjocknar.
*Tillsätt 200 gram rumsvarmt smör, en klick i taget, fortsätt vispa hela tiden. Jag vispade sista stunden med elvisp för att det skulle bli riktigt fluffigt.

*Ta av skålen från vattenbadet och rör i:
1 pressad vitlöksklyfta
dragon
lite curry
lite worchestersauce
finhackad slätbladig persilja
2 hackade sardeller
kapris, en msk sisådär
lite paprikapulver
en klick dijonsenap
och lite cayenne

Kommentarer
Postat av: Nina Lindh

Har lite svårt för den såsen... vet inte varför. Smaken. Tror jag. Likaså beasås.

2011-04-09 @ 20:23:50
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: maja

Gott! Har dock aldrig vågat mig på det själv utan kört med fusk. kan tänka mig att egengjord är MUMS!!!

2011-04-10 @ 11:07:38
URL: http://hosmaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0