moussaka med zucchini




Jag lagade en moussaka av grönsaksskörden. Supergott! men chilisarna som jag smakade av förut och som knappt hade något sting alls blev riktigt hotta när de lagats ett tag så jag fick ta bort en del av dem, ja då vet jag det nästa gång. En sådan chili-paprika räcker till en rätt, jag tog tre först och det var alldeles på tok för mycket.

Moussakan gjorde jag så här: en tomatsalsa med sojabönor (istället för köttfärs), vitlök, gul lök, paprika, chili, grönsaksbuljong (bongs på flaska, den är bäst ), tomatpure, salt o peppar, timjan och lite rosmarin och salvia, tomater förstås, basilika. Allt fick puttra ihopa med olivolja och en gnutta socker till tomaterna.
En bechamel, salt och peppar och med lite muskot i och när den var klar slängde jag i en näve riven pecorino.
Zucchinin stekte jag efter att jag panerat den i lite mjöl.
Till sist varvade jag zucchini, tomatsalsa och bechamel i en ugnsform. På toppen strödde jag nyriven pecorino och så gräddade jag hela alltet i ugn på 200 grader en 40 minuter sisådär. Blev som sagt supergott!

De gula tomaterna skar jag i centimetertjocka skivor, kryddade och panerade med vetemjöl och friterade i olivolja. Det kommer jag att göra fler gånger! Gott! Nästa gång ska jag prova med omogna gröna tomater. Tror det blir super! Det blir tomater på längden och tvären här ett tag allteftersom de mognar i växthuset, gör inte ett skvatt :)

Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

Men sååååååååå gott!!

Tur att jag ska äta middag straxt!

2011-08-16 @ 16:24:11
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0