trånande Wilma, blommor och chokladkräm




Wilma löper än. Inte världens lyckligaste vovve just nu som du ser.. Ska bli skönt när eländet är över. Hon längtar efter att träffa andra hundar men det går ju inte nu.
Jag såg anslag om att hunddagiset i byn ordnar gemensamma hundpromenader en kväll i veckan där alla som vill kan vara med och det ska vi vara så fort Wilma är sig själv igen. Ska bli kul! Det är viktigt att hundar får umgås med sina likar och bara vara hund tror jag.
Vi har än att gå promenad tillsammans med Wilmas fiende, grand danoisen som hon gruffade med över staketet (det var då hon fastnade i staketet och gjorde sig illa)men det får också vänta tills hon slutat löpa och är sig själv igen. I går råkade vi gå promenad samtidigt som två andra grand danoiser så jag såg till att vi gick bakom dem jättelänge men Wilma reagerade inte alls på dem.. så det är inte rasen hon reagerar på bara den individen som var på andra sidan staketet. Kanske nåt territoriellt? Vet inte, hur som helst får det inte hända igen. Gruff är inte tillåtet.



Mina pelargoner fick aldrig vila i vintras. Jag lät dem stå kvar i fönstren i rumsvärme och vattnade dem när det behövdes och gjorde inget speciellt mer än att plocka bort vissna blad. De blev jättefina iaf. Det verkar inte ha någon betydelse om pelargoner får vila eller inte. De ska inte få vila i vinter heller. Skönt att slippa bära runt dem så mycket, förr brukar jag ha dem i svalt rum och vattna sparsamt men nu struntar jag i det.



Ute blommar en vit klematis som jag glömt namnet på.



Och ett vitt Läkesilverax.



Nära inpå ser den mjuk ut och dessutom doftar den och lyser upp fint i mörka hörnet i trädgården. Plantan blir hög, en meter ungefär är min nu. Det tog ganska många år innnan den blev så här fin men det var väl värt väntan!



Vid dammen växer svart nysrot. Stora blad som sniglarna dessvärre gillar och svarta blommor som flugorna surrar kring. Vet inte om det är så fint... :/ men udda och bryter av mot allt det gröna. Dessutom är bladen jättemaffiga och fina (tidigt på vår och försommar innan sniglarna ätit sig mätta ;))



Jag var ute så tidigt och fotade att inte ens näckrosorna hade vaknat :) Tänker att näckrosorna ska täcka hela ytan på den lilla dammen så att alla alger som bubblar upp inte syns, för alger blir det hur man än gör.



Ricin sådde jag. Den blir så stor och läcker. Fin att samplantera med andra ettåringar. I år gjorde jag inte det men jag ska nog göra det nästa sommar. (jag borde skriva upp allt om hur jag tänker göra nästa år för jag lär glömma hälften!)



Tomaterna i växthuset börjar rodna. Undrar om de blir goda?
Just det här är körsbärstomater "Romantica". Frön kommer från tomater jag köpt i affärn. De är först att börja mogna av de tomater jag sått.



Det blir alltid en massa växter över. Jag sår alldeles för många.. för säkerhets skull.. och så gror hela gänget och så nämns jag inte kasta. Aldrig lär jag mig heller ;) I år satte jag ut en "butik" på gatan, ett bord med överblivna växter för en femma styck. Nu har jag stängt butiken för i år och räknat ihop. Trodde jag hade fått in ett par tre hundra sådär. Niohundratjugo kronor blev det! Trodde aldrig det skulle bli så mycket. Det är många växter det- för en femma styck. Bäst gick tomatplantorna, vet inte hur många jag sålt men det känns som jag försett hela byn med tomater :)




Den här blå.. någon som vet vad det är? Jag sådde en del frömixar och den här är från en av dem. Det är en ettåring och jättesöt! Men vad är det för en?



Malört är bra att "måla med" i trädgården. Silver ihop med rosa eller blått är jättesnyggt. Malört sprider sig visserligen men den är lätt att dra upp där man inte vill ha den och ångrar man sig så är den lätt att ta bort helt och hållet.



Apropå rosa. Det här är en engelsk pelargon som jag köpte som stickling på trädgårdsmässan i våras. I växthuset var det lätt att få den i blom. Riktigt söt med sina vitrosa kronblad.. synd bara att den skräpar så.



Så här blev mina rosa cosmos/rosenskära. De var dubbla. Gulliga :)!



Solrosor sådde jag. De har klarat torkan bra.



Jag sådde kryddtagetes... trodde jag men det var fel sort i påsen. Så här blev det.



Egensådd vallmo. Fröar de sig sedan eller? Det är första gången jag sår vallmo. Orientvallmo har jag också sått men de tror jag är fleråriga. Vita med svart botten, blir till att se nästa år om de tänker blomma, i år fick jag bara bladrosett på dem.



De här väntar än på att få komma ner i jorden. Det är riddarsporrar i alla möjliga färger. Ett trettiotal plantor som jag gjort av frön jag köpte på Chelsea Flower Show. Jag har ingen plats för riddarsporrarna än men de behöver planteras så jag ska göra en tillfällig rabatt som de får bo i tills jag bestämt var de ska bo permanent. De som blir vita får bo på tomtens baksida där jag mest vill ha vitt, det är lite skuggigare där så vitt lyser upp.
Rätt praktiskt med en tillfällig rabatt för då kan jag se vilka färger de får innan jag placerar ut dem. De som blir blå kanske ska få bo tillsammans med silvriga malörten...




Till kvällen blir det grillning och som efterrätt ska jag servera pot du cremé au chocolat.. eller hur det heter. Recept från Leila bakar i Frankrike. Jag har varit sugen på att göra sådana sedan jag såg henne baka dem i teve. Chokladkrämen bakas i expressokoppar en och en halv timme i ugnen på låg värme och det fiffiga är att man kan göra dem i förväg. Till sist vispar man lite grädde och toppar med och kanske några bär.

Kommentarer
Postat av: maja

Å önskar jag bodde lite närmare dig. Din trädgård är nog rena underverket för alla sinnen:) Smart med butiken. Väldigt fin klematis. Vill gärna ha en igen. den andra verkade inte trivas så bra:( Att klematisen är rädd om sina "fötter2 har jag hört, vad har du som skyddar dem? Grillkvällen blir lyckad hoppas jag, särskilt efterrätten verkade hur mumsig som helst!

2011-08-02 @ 11:27:23
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Erica

åh så fina blommor det blir av allt som du har :))) Jag är dålig på att gå runt och kika på allt så det borde jag bli bättre på. Jag är nyss hemkommen från bankörning på kinnekulle, herrejösses vad varmt där var. Prinsen svettades som en dåre när han körde (knappt fläktar i bilen och absolut ingen ac...) Och va duktigt att få ihop så mkt av massa plantor! Du har säkert spridit glädje genom det också, jag hade blivit glad om jag kunde köpa så billigt :) Puss&kram!

2011-08-03 @ 14:47:52
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Pysselfarmor

Visst är det snabbt gjort att så massor med frön ...och sedan ska man hitta plats till allt - inte lätt. Jag höll på så ett bra tag, men nu har jag mer eller mindre lagt av. Har också väldigt fullt i trädgården...



Vallmo (vanliga) förökar sig själv med fröna...ska bli spännande att höra om du får den orientaliska att gro. Jag har två olika färger - de är otroligt maffiga och "busken" blir större och större med fler blommor för varje år.



Vad smart att sälja plantor så, men det var väldans billigt...öka åtminstone till en tia nästa gång - det tror jag säkert att man betalar...det är himla billigt det också!



Stackars Wilma - hon ser litet uttråkad ut...

2011-08-04 @ 00:40:09
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Renée

Vilka bilder, som bomull för själen alltihop! Innan jag blev sjuk så höll jag på med blommor, mest pelargoner. Hade massor av sorter. Sådde även tomater, paprika och lite av varje men nu har jag lagt allt på hyllan och har orkidéer inne istället... Att sälja det som blir över är ju en ypperlig idé! Tror du gör dina grannar väldigt glada faktiskt! Många kramar och en extra klapp till vovven, hoppas hon blir sig själv snart!!!

2011-08-06 @ 11:26:29
URL: http://www.vimsigamamman.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Att gå promenad med andra hundar är ju avstressande. Bra att hunddagiset "bjuder" på det. Silveraxet ser verkligen elegant ut och vita blommor är alltid vackert. Den blå vet jag inte vad det kan vara, cikoria möjligen?? Grattis till både Dig och Dina grannar som får handla småplantor. Malört har jag funderat på, men här är så erbarmerligt torrt, så några nyinköp får vänta tills det blir lite fukt i jorden. Blå bolltistel, har Du några erfarenheter av den? Nospuss till Wilma-stumpan!

2011-08-06 @ 19:32:59
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=06191611

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0