värmlandsresans första dag



Vår bussresa var ordnad av min svärmor och hennes vapendragerska. Jag visar inga bilder på dem eller de andra som var med på resan för jag har inte frågat om de vill vara med i bloggen och det tycker jag man ska göra innan man lägger ut bilder. Så på bilden är bara snygge chauffören (min Gullegubbe) och jag som satt strax bakom och skymtar där i backspegeln.
I månader hade de planerat resan, svärmor och vapendragerskan. Mycket bra planerat dessutom! En eloge till er. Vi hade det härligt! Vi var totalt 22 tanter  damer och en Gullegubbe.
Eftersom alla damerna är handarbetsintresserade så låg fokus på det men vi var även och såg på annat där i Värmland.

Första anhalt var Karlstad för lunch. Och jajamensan, solen gassade!
Efter det åkte vi till linneväveriet i Klässbol, nära Arvika.



Där finns manuella vävstolar där de lyxigaste tygerna vävs.



Victoria och Daniels kuddar är vävda där och deras lakan och annat också. Allt med monogram och hur tjusigt som helst och har tagit hur lång tid som helst att väva. Så nu vet ni vad de sover på ifall att det var någon som undrade.



De svenska ambassaderna runt om i världen har dukar som är vävda där i Klässbols linneväveri.
Dessutom vävs Nobeldukar och Nobelservetter med en bild av Alfred Nobels ansikte invävt. Gigantiska servetter! Måste väl till för att skydda de vackra nobelfestklänningarna kan jag tänka.
Servetterna och dukarna tvättas efter varje Nobelfest och de med fläckar på som inte går bort riktigt i tvätten säljs rabatterat i Klässbols butik. En servett med Silvialäppstift på kanske vore nåt ;) Nä.. man vet inte vems fläck som är vems.. hihi annars kanske jag skulle investerat i en servett och sålt den på Tradera ;)



I den maskinella delen, vävfabriken är det så bullrigt att personalen går omkring med hörselskydd men några andningsskydd såg jag inte till. Borde man inte ha det med allt ludd som yr omkring i luften?



Allt möjligt vävs där. Det här ser ut att bli en löpare. Jag väver inte själv så jag fattade inte så mycket men det var kul att se ändå. På alla ställen vi varit har vi haft visningar, en guide som berättat. Det har varit bra för det ger så mycket mer än att man bara tittar själv.



Duk? De snabbaste vävmaskinerna är de datoriserade.. men jag fattade aldrig vilka som var vilka. För väverskorna i tant damgruppen var besöket i linneväveriet superintressant.



Vilka monstervävstolar!



Linet importeras från Italien som i sin tur kommer från Belgien berättades det.



Efter linneväveri och shopping i deras butik för den som ville landade vi i Sunne och hembygdsgårdens vandrarhem där vi bodde under hela resan.



Najs. Jag och Gullegubben sov i varsin våningssäng. Mycket trevligt vandrarhem, rekommenderas om någon ska till Sunne eller trakterna därikring.

Kommentarer
Postat av: Mossfolk

Kul att få följa med på ett hörn på er resa! Och jag har förstås alltid undrat vad Victoria och Daniel sover på ;)

2011-08-31 @ 10:15:33
URL: http://mossfolk.blogspot.com
Postat av: Anonym

http://stylegirl.se - trendiga smycken till otroliga priser!



Sugen på nya smycken till ett lågt pris? Kolla in http://stylegirl.se , och missa inte vår sommarutförsäljning!



IDAG ÄR DET FRI FRAKT PÅ ALLA BESTÄLLNINGAR, PASSA PÅ!

2011-08-31 @ 10:29:28
Postat av: maja

Meen, fast jag bor ca 3 mil från Klässbol så har jag aldrig varit varit och besökt väveriet. Har dock en jättefin stor duk;) Väntar spänt på vart du tar vägen här näst!

2011-08-31 @ 16:36:02
Postat av: maja

Kul att få en skymt av dej också. Du är ju liksom så hemlig;)

2011-08-31 @ 16:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0