souvenirer

Bussresan gick till Värmland. Vi var ett gäng stick och väv och knyppeltanter damer som åkte runt i vackra Värmland och tittade på olika saker, Gullegubben körde bussen. Jag ska berätta mer i nästa inlägg. Men till att börja med måste jag visa allt jag köpte med mig hem. Mina personligt valda Värmlandssouvenirer :)




En stilren flaska med patentkork att ha vatten i på middagsbordet, inköpt på Måltidens Hus.
Änglabokmärken till att pryda presenter och annat med. Bra att ha :) 



Samlarkort med hundar (förstås :)) och hästar. Kunde inte låta bli att ta med dem hem. Två med schäferpluttar på fanns det, mina favvisar.



Mjukt och luddigt i olika grå nyanser, bara 25 kronor nystanet. Taget! Ska bli muddar eller halvvantar tror jag.



Just ja, hundar kan jag inte motstå. Det här vykortet ska jag rama in och hänga på väggen i gästrummet bredvid en annan tavla med hund och barn från samma tidsepok som redan hänger där.



Sticktidningar från fyrtiotalet, helt uuuuunderbara! En hel del knasigt men mycket fint också. Jag ska prova att sticka nåt därifrån, en mönstrad kofta kommer det att bli eller en tröja. Hur är det med copyright på mönster som är så pass gamla? Någon som vet? Får man publicera? För i så fall tänker jag att jag kan dela med mig av mönstren här på bloggen om någon fler är intresserad av vintage-stickmönster.



Knasigt ja... kolla här! herrbadbyxor som går till strax under armhålorna. Sexy papa :o! Kanske Gullegubben ska få sig ett par, haha vad snygg han skulle bli i dem!... undrar hur de går att bada i.. tungt kan jag tänka, torktid en vecka typ. My Goood!



En riktigt rejäl renskniv för att rensa trädgårdsgångar och mellan stenplattor och en paper pot maker som man lätt gör papperskrukor med hittade jag på Sillagården.


Wilma Hund hade överlevt pensionatsvistelsen men det stället använder jag mig inte av igen! Jag fick dålig magkänsla för stället när vi lämnade henne kvällen innan vi åkte.. trots att vi kollat innan och det då verkade ok .. och har oroat mig en hel del för hur hon haft det. Men då var det för sent att ändra sig för vi skulle åka tidigt nästa morgon.
När vi hämtade henne luktade hon pyton! och så hade de för att försöka dölja odören pudrat henne med nåt talk eller nåt tror jag för ovanpå odören låg en doft av parfym.. bluäää :/ Och vid ena örat hade hon en fullmogen proppmätt fästing som bara var att peta på så lossnade den. Helt uttröttad var hon också... tror hon sovit dåligt på det där panget.
De kan inte städa hundburar och rastgårdar särskilt ofta så som hon stank! Fy det kan spridas sjukdomar och allt möjligt av sånt.
Nu är Wilma nybadad och fin igen och fluffig som en Bernen Sennen och så har vi tagit en cykeltur och nu ligger hon och tar igen sig.  Sorry Wilma, ska aldrig lämna dig till nåt sånt lortställe mer. Jag lovar!

Kommentarer
Postat av: maja

Stackars wilma, skönt för henne att bli lite ompysslad hemma nu då! Har ännu inte använt mig av pensionat men har funderat på det om det kör ihop sig. Nån gång kan ju hundvakten vilja följa med istället;)Men nu är jag nyfiken på vart du varit?????? Antar att det är grythuttan och ämtervik men mer då?? (nyfiken;) Har du varit i vårt vackra Borgvik? Annars..besök nästa gång. Kram

2011-08-30 @ 15:30:59
Postat av: maja

Kul att du gillade min nya outfit förresten, fast jag misstänker att jag inte blir ivägsläppt hemifrån;)

2011-08-30 @ 15:37:02
Postat av: Erica

Näääe men va trist! Stackars lilla flufftösen. Men du besökte det ju ändå innan så du gjorde ju vad du kunde om man säger så. Hade dom städdag då kanske, dummisarna :( Skönt att hon är hemma igen nu då. Kul att du hittade så mycket fina saker! Hade ni det trevligt? :))) Puss & Kram! (ps. här hemma badas det också rätt ofta just nu för svea stinker sur mjölk! Hon är superduper skendräktig och har osynliga valpar överallt. ds)

2011-08-30 @ 17:54:10
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Pysselfarmor

Ahaa Grythyttan förmodligen har du varit - där har jag varit två gånger och ätit gott!

Har ingen aning när det gäller att publicera sådana där gamla mönster, men det måste ju gå att ta reda på någonstans - kan googla. Ena tidningen ser jag är från 1946...har för mig att det är 50 år det gäller.

Stackars Willma då - fy att det finns sådana ställen. Men hon glömmer väl fort får man hoppas...hon blev väl hjärtligt glad när ni kom.

2011-08-30 @ 18:02:16
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Ingegerd

Haha för badbyxorna! Minns en sommar på 50-talet då en bekant herre hade ett par av ylle, de var dessutom malätna. Tråkigt med dåliga erfarenheter av det hundpensionatet. Kanske Du kan kolla upp om de haft någon inspektion nyligen av kennelkonsulent eller liknande. Fler kan ju bli lidande. Renskniven ser effektiv ut! Värmland är jättefint!

2011-08-30 @ 20:39:00
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=3020241

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0