Amelie blir klädd

Tack för alla namnförslag! Så många bra...Alicia... Giselle..Sophie..Anita.. och en massa andra underbara namn (Anita är inte så franskt men ganska passande ;))
Jag läste alla högt och när jag kom till Amelie började dockan hoppa jämnfota och ett stort leende spred sig i hennes virkade ansikte. - Ja, ja! som hon i filmen, hon från Montmartre! Så det får det bli.






Kappan är klar.
Jag virkade två framstycken med inminskning för ärm och inminskning för hals och ett bakstycke med inminskning för ärm. Sedan virkade jag ihop dem, fäste trådar.
Efter det plockade jag upp maskor längs nederkant på framstyckena och bakstycket och på nästa varv virkade jag 3 fm i varje m för att få vidd i kappan. Och så fortsatte jag virka till lagom längd.
Efter det virkade jag ärmar och sydde fast och så virkade jag lite extra på framstyckena för att få plats med knappar och knapphål och till sist virkade jag en krage runt halsringningen.

Jag ska visa bättre bild när hela hennes outfit är klar. Alla hennes kläder ska bli avochpåtagbara.



Nu håller jag på med klänningen. Klänningens nederdel är plisserad. Plissering får man genom att ta ner i bakre maskbågen på varje varv, vare sig man gör fm, hst eller st. Jag virkar fm för att få en så smal plissering som möjligt.


Kommentarer
Postat av: Nina Lindh

Japp, jag tänkte på hon från Montmartre när jag såg henne. Min äldsta dotter ser den filmen gång på gång och älskar den. Kul att hon fick namnet Amelie... såg på en gång att hon hette så. :)

2011-02-17 @ 17:09:11
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Pysselfarmor

voine voine spänd förväntan...och vilket vackert namn!

2011-02-18 @ 01:20:20
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Renée

Jösses vad du är flitig! Önskar jag kunde virka men jag nöjer mig med stickningen.

2011-02-18 @ 10:06:25
URL: http://www.vimsigamamman.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Du galna kvinna som får dockor att dansa o röra sig!!Haa!!

helt sanslöst vilket pillergöra,du måste ha en ängels tålamod!!



Kyliga hälsningar från fru Jacobsen

2011-02-20 @ 13:48:45
URL: http://frujacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0