masterchef och ont i huvudet

Någon mer än jag som är såld på matlagningsprogram på teve?

Jag ser allt! Nakna kockar, Morberg... allt, ser om repriserna av gamla Masterchef program från BBC hur många gånger som helst. Sitter och dreglar och myser av allt smaskigt som lagas och lägger ett och annat matlagningstips på minnet.
I går började ÄNTLIGEN svenska versionen av Masterchef. Jättejättkul! Det ska jag följa.

Den här bloggen kan vara bra att ha när man är sugen på nåt gott!


Apropå mat.. den lite tristare sidan av mat. Någon som såg Malouprogrammet när det handlade om tillsatser i maten och speciellt glutamat? Där sa de bland annat att glutamat kan ge migrän hos den som är överkänslig för det. Glutamat är en smakförstärkare som finns naturligt i bl a soja, svamp, ost. Men det är också tillsatt i chips, buljongtärningar, skinka och en massa annat.

Min Gullegubbe drabbas hemskt av migrän ibland... och jag har funderat vad det kan bero på. Sedan jag såg programmet har vi försökt att undvika mat med en massa glutamat i. Tänkte att det kan vara värt att prova om det är det. Och han har inte haft migrän på jättelänge... tills häromdagen då han fick migrän på morgonen på väg till jobbet.
Så då började jag fundera på vad han ätit och faktiskt kvällen innan smällde han i sig två tallrikar av min superdupergoda champinjonsoppa... som jag hällt lite soja i dessutom för att få finare färg på soppan...

Så ett tips dig dig som har migrän. Kolla sajten Äkta vara där finns allt om var du hittar glutamat och vilka E-nummer som är glutamat.



Över till något trevligare. Lunchmacka eller nattamacka eller gör en pyttevariant som förrätt  .. och är det helg kan man få en snaps till kanske :)
Bre ett grovt bröd med lite smör, snurra ihop några ostskivor, grovt hackad ruccola, ett par lättkokta ägg, ett par skivor sill och lite ansjovis och tomater eller lyxvarianten med körsbärstomater. Strö hackad dill över.


Kommentarer
Postat av: maja

Tack för tips på matblogg! Kan man aldrig läsa för mycket av=) Tittar inte på allt men Morberg, Leila och nakna kocken går alltid hem. Och vad gäller migrän så dras jag också med det väldigt ofta. Ska ta mej en titt på detta som du skriver. Har inte ens tänkt på det...

2011-01-14 @ 09:20:37
Postat av: Erica

Kolla in detta: http://www.youtube.com/watch?v=qFP28ANXLLA&feature=player_embedded#



Amazing:)

2011-01-20 @ 10:59:54
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Hoppas huvudvärken är borta nu! Smörgåsarna ser så läckra ut, jag gillar smörgås med gott pålägg. Ha det så bra!

2011-01-22 @ 11:04:45
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=2210474

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0