handarbetar och behöver din hjälp

Inte bloggat på veckor och nu kommer ett jobbigt långt inlägg.. så kan det bli.



Jag håller fortfarande på med mina vinterfigurer. Först var det inuitflickan och så en fiskpolare och nu är det isbjörnen som jag jobbar på. Alla bitar är gjorda - och mönstret nerskrivet! - nu ska den sys ihop och få ansikte och trampdynor. Skulle ha stoppat in piprensare i armarna så den kan kramas... om jag ids så tar jag upp och gör om. Mycket göraom blir det när man ska göra mönster för övrigt. Fötterna har jag virkat flera gånger och jag är lur om att jag måste provvirka om dem en sista gång för att se att mönstret stämmer. Men skam den som ger sig! Det är mitt mantra - alltid. Envis som synden är ett annat.



Livsfarligt att tillbringa tid på Ravelry, vilket jag gör.. alldeles för mycket. Har jag dåligt samvete för det..? Icke, håller fast vid mitt nyårslöfte. Inte ha dåligt samvete mer för något alls. Är det lätt...nä inte alls men jag jobbar på det :)
På Ravelry finns en uppsjö av fina saker man kan göra. Det här bokmärket är virkat i filigrand teknik (tror jag det heter) och så färgade jag det med te för att få en mer vintage känsla. Och stärkte med potatismjöl. Potatismjöl utrört i vatten och lite salt, doppa det virkade, stryk till torrt. Fast man får inte ta för mycket potatismjöl då blir det hårt som kartong. Lagom blir bäst.
Jag föredrar att göra så framför att använda spraystärkelse som luktar parfym så man storknar.




Efter det hittade jag mönster på ett par supersöta halvvantar. Jag hade lite kvar av ett vackert vinrött garn från Drops, ett mjukt alpacka. Optimist som jag är trodde jag det skulle räcka.. och det gjorde det... nästan. Skit också!



En massa mörkgrå alpacka har jag så det får det bli istället. Blir säkert fint det med och mer lättburet. Fast jag ville ha rött...:(



Det här har jag också hållt på med sedan sist. På bilden är ett kök som vi håller på och ska renovera. Här har vi just rivit ner skåp och bänk. Det var ett hemskt slitet trinettkök där innan... ett sånt med två kokplattor isatta i en diskbänk och ett litet kylskåp undertill, en smal lådhurts och två skåp upptill. Allt var trasigt, kylen varm och ingen ugn fanns. Nu ska det bli annat av!

Kruxet är att köket är mini. Det gäller att tänka rätt och planera så man får in funktion och att det ändå ser bra ut. Golvet blir kvar som det är. Layouten har vi hyfsat klart för oss hur den ska bli. Det blir från höger; diskbänk, kyl, lådhurts, spis, skåp. Totalt 240 tror jag vi fick det till. Tack och lov att det finns 30 mått på skåp och lådhurts på IKEA. Så något får plats. Över spisen blir en fläkt. Kakel ska det bli, högt upp på väggen. Och överskåp, ett 80 och ett 60 troligen... till höger om fläkten.. och kanske ett pyttelitet skåp till vänster om fläkten.. fast det har vi inte bestämt än.
 
Och så blir köksbänken i vinkel för till vänster i rummet finns ett fönster och längs hela väggen där fönstret finns tänker vi fortsätta bänken så den kan fungera som bord. Ett par barstolar under bara.. och ett litet underskåp får det plats där också. Tror det blir fint. För annars är det svårt att få plats med sittplats.

Men sedan till det svåra... vilken stil ska köket vara?



Köket finns i en liten lägenhet som vi har. Den är yttepytteliten men det är jättehögt i tak så där under taket finns en säng och så finns en kakelugn. Charming. Fönstren är också jättehöga, typ halva höjden syns på bilden... kolla mig, jag måste stå överst på trappstegen bara för att hänga upp gardiner. Och ja jag spretar med lillfingret när jag fotar... gör likadant när jag håller kaffekoppen. Snobbgener kanske ;)



Jo IKEA har vi tillbringat en massa tid på. De här luckorna, Abstract vit gillar jag. Blanka och fina. Jag gillar handtaget också.. och hyllan under belyst med spotlights... och kaklet är rätt fint det med.
Fast blir det fel stil för en gammal lägenhet.. eller gör det inget. Blanda nytt och gammalt kan bli bra.. kanske.
Så där håller jag på. Gu vad det är svårt! Man vill ju inte behöva ångra sig.
Jag hade med kameran till IKEA, bra stöd för minnet. Sedan kan man sitta hemma vid datorn och bläddra bland bilderna och klia sig i huvudet och fundera.



Vad ska vi ha för köksbänk? Den här svarta, också IKEA som ser ut som sten är snygg.. men passar det med svart? Blir det för mycket eftersom rummet är litet och bänken ska gå i vinkel. Svart kan bli lite väl påträngande... kanske... eller så blir det elegant... och snyggt.  Ihopa med det svartrutiga golvet kanske det är för mycket ändå... borde vi välja en vit skiva.. Måste till IKEA igen och titta mer och fundera mer helt klart.



eller ska köket ha en mer gammaldags look. Handtag typ dem på bilden. Höga vita luckor, med fas. Vore det kanske snyggare, passa mer i stil med den gamla lägenheten. Jag kan inte bestämma mig. Hjälp! Känner mig lika splittrad som han isbjörnen på första bilden. Hur ska jag göra. Någon som har synpunkter? Mottages med tacksamhet!

Kommentarer
Postat av: maja

hm kul att få en liten bild av dig... Förresten så spretar jag också med lillfingern när jag dricker kaffe=) Jag tycker att den gammaldagsa sieln skulle bli fint med tanke på att det är en gammal lägenhet och den fina kakelugnen. Men smaken är ju som baken hihi

2011-01-24 @ 15:42:06
Postat av: Pysselfarmor

Kanske medans du gör björnen klar kommer du fram till svaret ;-)



ingen aning....men om det är ett litet kök så är det bäst med ljust så att det inte känns mörkt och trångt....huvvaligen det finns massor med stilar, skulle nog hålla på så där jag också.

2011-01-24 @ 21:42:16
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Pysselfarmor

Kanske medans du gör björnen klar kommer du fram till svaret ;-)



ingen aning....men om det är ett litet kök så är det bäst med ljust så att det inte känns mörkt och trångt....huvvaligen det finns massor med stilar, skulle nog hålla på så där jag också.

2011-01-24 @ 21:43:09
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Pysselfarmor

hej igen det är himla svårt att läsa ordverifieringen som blir och då klickar man ju och skickar och får nej och skickas det ändå in till bloggen ....?? då blir det ju så här då



jag har inte stammat!

2011-01-24 @ 21:45:38
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Pysselfarmor

Nu är jag här igen och nu ska jag inte sttstttaaammmmaaaa så det blir mmmååånngnnngggaaa inlägg ;-) utan bar aklick EN gång och inte bry mig om när den lille rackarn säger att det inte är godkännt..



Men du den där beskrivningen lägger jag inte ut på min blogg för OM det är så att du vill avslöja allt detta så gör du det på din blogg. Bara så du vet varför inte din kommentar inte läggs ut ---- inte för att jag är sur heller. Så skojigt att du verklkigen har anammat mitt goda råd och skriver mönster för kommande behov. Tycker du att det är något skojigt då eller är det bara slit och släp?

Hoppas du kan bestämma kök utan mina råd då - se där är jag väldig velig...inte som med mönstren ;-)

2011-01-24 @ 23:08:55
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Erica

1. Har saknat dig i bloggen!

2. Va kul att ni har kommit igång med den... Jag tror på mörk skiva så köket får lite hjälp av rutiga golvet för lite mer attityd... Övriga lgh är ju såpass ljus/färglös än så länge, men det beror ju på vad ni har för planer med resten... :) Men ljusa/vita luckor iaf, och de avlånga blanka handtagen tror jag lite på... Kaklet på samma bild är bra för de konkurrerar inte med golvet, inte samma rutor alls vilket är bra. Frågan är om kaktlet ska va vitt? Ljust iaf, tycker jag.... Hihi. Jag ringer nog sen när du har vaknat ;) Kram!

2011-01-25 @ 08:20:26
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: sadia

fina bilder :)

2011-01-25 @ 18:41:20
URL: http://sadia.blogg.se/
Postat av: Vida

Vilken kreativitet... härligt att se ditt skapande.



kramar

2011-01-26 @ 19:59:36
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0