dagens fynd



Verkar inte som Wilma är särskilt "mjuk i munnen" som en retreiver ska vara ;)(hennes mamma är golden).
Det här är dagens fynd, alldeles ihopknycklad efter att Wilma stolt burit hem den efter att ha hittat den i ett dike i skogen. Hon jobbar på att bli baglady tror jag ;)  , samla burkar, synd bara att det inte var pant på den här . 

Wilma gillar att bära - vill gärna ha med något hem från "jakten" (promenaden eller cykelturen). Och så älskar hon att jaga, som väl de flesta jyckar gör. Numera kan jag styra henne och låta henne jaga eller säga att hon inte ska jaga. Tänker att det gör inget om hon ibland får ta upp spår efter ekorrar och spana efter dem i träden för ekorrarna har hon inte en chans att få tag på. Jag använder det som belöning. Okej - ta dem! Eller så om jag inte vill att hon ska jaga - nej, kom här! (ofta använder jag inte ord utan visar med kroppsspråk och energi vad jag vill, lättare för henne att begripa då)

Först excercise, sedan discipline och till sist belöning (=affection) kör vi alltid numera. Ja jag sa ju det, jag är Cesar-indoktrinerad ;) En halvtimme till en timmes aktivitet på förmiddagen, det mesta med struktur ( Wilma vid sidan, inte nosa inte springa och göra vad hon vill). Belöning är att få nosa, jaga och till sist att få komma hem och få mat och vatten. Till kvällen blir det promenad och något extra kul (för det mesta, om jag har tid). Typ bollkastning, sökaövning eller nåt sånt).



Vi har just kommit tillbaka från cykeltur i skogen. Hon ska hon få flåsa färdigt och sedan ska hon få sin mat. Hon får en "korv" Wom og hundemat per dag och jag ger hela vid ett tillfälle (för den luktar så illa och jag vill inte förvara den öppnad i kylen). Efter maten får hon en tuggpinne, en sådan som är bra för tänderna, för att hon ska rensa tänderna, eller så får hon en morot. Det är bra för att magen ska hållas igång också. Färskmaten blir hon hård i magen av. Jag ger henne den variant av Wom-maten som heter Sprint, för det är minst kalorier i den. Ska prova den ett tag, om hon verkar må bra av den ska jag fortsätta annars byter jag till någon av de fetare sorterna och ökar motionen.
Efter maten sover Wilma - mycket avslappnad, nöjd och belåten.



Jag får också lunch :) Sesamnuggets blev det idag för jag iddes inte laga nåt avancerat. Läsning till lunchen; Härliga Hund.
One track mind? Me ;)?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0