zucchini och andra raringar




Det stod squash på fröpåsen men kanske det är vanligare att vi säger zucchini på svenska? Jag tror jag byter namn till zucchini från och med nu, låter mer bekant liksom. Blommorna är ätbara, tydligen goda att fritera. Jag har aldrig provat.



Det ser ut att bli en massa frukt. Vi lär bli less på att äta zucchini ;) . Tur det finns många olika recept online för att variera dieten.
Jag har klippt bort en del av bladen, dels för att de tog för stor plats och vällde över på tomaterna och skuggade och dels för det var några med ljusa fläckar och det kan vara mjöldagg, visst vanligt att det blir det på zucchini, speciellt om den får vatten på bladen. Och det har min fått. Hädanefter vattnar jag försiktigare, få se om nya bladen som kommer blir utan fläckar. Det växer fram fullt med nya blad som tur är. Zucchini är en växtvillig typ!



Apelsinens blommor doftar ljuvligt. Tänk om det blir apelsiner, skicka mer sol vädergudarna...please, please. Pressad juice från egna apelsiner, nä knappast, men det vore kul att se åtminstone en liten apelsin bli till :)



Tomaterna har också börjat få blom. Det ljusa på bilden är bast som jag bundit upp tomaterna med. Inte för de är jättehöga men för att de ska bli tunga av tomater... hoppas jag :)
Är tomaten en frukt eller ett bär egentligen? Måste googla på det.



Om man tittar riktigt noga där inne bland bladen på oliven så finns det små pytteoliver. Hinner de mogna innan hösten tro?



Passionsblomman (Passiflora caerulea tror jag den heter) inne i huset vill inte vara sämre än kompisarna ute i växthuset. Titta vilken söt liten passionsfrukt. Jag har läst att det oftast är skenfrukter som blir på de passionsblommor som är vanliga som krukväxter, bara ett skal utan nåt ätbart inuti. Men det är kul ändå att den försöker sätta frukt som sina vildare släktingar.

Kommentarer
Postat av: Vida

Det har jag blivit bjuden på... fantastiskt gott!!

2011-06-16 @ 19:45:48
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Pysselfarmor

Friterade blommor är jättegott...och så har jag ätit dem fyllda med skinka tror jag det var. Men något som var gott när vi var i Toscana var en sorts pasta med "blomsås"...och nu googlade jag och hittade ett recept! Det kommer jag att testa att laga, men jag får köpa blommor då. Odlade tidigare zucchini men de jiddrans sniglarna och rådjuren älskar dem

Men oh martini med egna oliver!!

2011-06-16 @ 22:07:23
Postat av: Pysselfarmor

Klantiga jag glömde lägga till länken till receptet!!



http://www.gourmetodling.com/i-italien-ater-man-zucchiniblommor/

2011-06-16 @ 22:08:55
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0