inget magahov



Lillstrumpan har fortfarande tratt, inne när jag inte har uppsikt. Men snart så är såret läkt, det är bara lite kvar av det stora hålet i benet. Idag ska vi gå långprommis utan tratt. Det var jättelänge sedan, sista tiden har vi bara vandrat kvarteret runt i sakta mak. Ska bli skönt för henne att få nosa på nått nytt.



Köpes-passionsblomman blommar snällt i rumsfönstret.
Jag har en annan också, en frösådd i växthuset, en Passiflora edulis. Den har jag haft i en massa herrans år, tänk om det går att få den i blom nu när jag fått en hus den kan bo i. Det vore fantastiskt. Den vägrar blomma i vardagsrummet.



Äntligen, till slut, finally.. nu har mina penseér slagit ut. Vilken tid det tog. Nästa år ska jag så dem på julafton!
Nu när jag har växthuset är det så.. att jag får inte köpa färdiga sommarblommor från affären (mina egna knasiga regler). Utom i allra värsta nödfall ;) Nä, utan allt som bara går ska sås eller sticklingsförökas.



Petuniorna som jag sådde har börjat veckla ut rosa fluff. Det ska vara rosa och lila blommor.. det är alltid en chansning med frön, inte alltid det stämmer det som visas på fröpåsarna. Så hoppas det kommer lila fluff också.



En fördel med att göra egna plantor är att man kan pyssla om dem ordentligt och få riktigt kraftiga och fina exemplar. Och ja, jag vet. Jag har planterat toktätt med petunior i lådorna, kanske jag lär mig en vacker dag att sätta plantorna glesare.. eller not ;)



Jag och närmsta grannen delar med oss av våra växter. I går fick jag den här vita irisen. Den doftar! den doftar så gott att man kan bli tokig. Det ska bli en stor fin planta och så ska jag dela den och sätta överallt.



Grannen har förresten åkt till Spanien med familjen. En hel månad blir de borta så ett par av hennes växter får bo hos mig i växthuset under tiden och ha det bra. Bl a den här bananplantan.



Och så var det sådan tur att det fanns en liten bananbebis nere vid stammen. Den fick jag :)
Jag har googlat på bananskötsel och hittat att de ska ha hög luftfuktighet och gärna hönsgödsel. Och att de inte gillar att det blåser för mycket. Ett tips för den som inte tänkt på det är att googla på engelskspråkiga sidorna när det gäller lite udda växter. Där finns ofta mer info än på de svenska.



Cossalladen i landet har fått vara ifred från sniglar faktiskt.. konstigt nog. Tydligen ska det vara samma som romansallad men jag tycker den verkar lite rundare i formen. Kanske den ser annorlunda ut när den växt på sig.



Det här är samma sallad fast inne i växthuset. Snacka om att det är skillnad. Där inne växer det otroligt fort.



... och det börjar bli fullt.
Jag kan inte ha bara några växter, måste ha allt, på en gång. - Du har inget magahov, skulle min mamma ha sagt (nåt tornedalskt (tror jag) för när man inte vet när det är nog ;)) , jag kan riktigt höra henne :)



Det blir rätt stökigt i växthuset emellanåt men varje kväll plockar jag undan allt. Sköljer rent använda krukor, sopar och spolar golvet. Tänker mig att det minskar risken för att få in ohyra, för det har jag hört är rätt vanligt i växthus. Vita flygare t ex, det vill jag INTE ha. Men de två små grodorna som bor inne under diskbänken får gärna bo kvar!



Eftersom jag inte har något magahov, och inte heller kan göra förmå mig med att kasta sådant som blir över så ställer jag ut det i "shoppen". Ute på gatan kan förbipasserande förse sig med en planta eller två för en femma styck. Dessutom får jag plats i växthuset för mer (vart ska detta sluta ;))



Här runt växthuset vill jag plantera på nåt vis. Jag har funderat fram och tillbaks och som vanligt har jag ursvårt att bestämma mig. Den senaste idén, som det lutar åt att det blir, är att göra ett litet stenparti till höger och så får vänstersidan vänta ett tag tills jag vet hur det ska bli där. Jag tänker några stora stenar med planteringar emellan och så mindre sten och grus i botten. Då slipper jag gräsmatta och maskrosor. Blir bra det, tror jag.

Kommentarer
Postat av: Carinas Trädgård

Åhh så flitig du är. Jag tycker absolut att du ska anlägga ett stenparti vid drivhuset, kommer säkert att bli jättebra.

2011-06-09 @ 22:05:23
URL: http://carinas.tradgardsblogg.se/
Postat av: maja

Stenparti skulle bli snyggt!!! Allt är fint! fast det har jag ju sagt 10 ggr snart;) Skönt att Wilma är bra snart, stackaren. Hur sköter man en passionsblomma??? Är väldigt sugen på en...kram

2011-06-10 @ 07:54:21
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Erica

Åh så fint du har det. Saknar dig!

2011-06-10 @ 08:48:38
URL: http://tindrah.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Jag tycker man gärna skall använda gamla dialektala uttryck, det berikar språket! Det var ett riktigt otäckt sår Wilma fick, tänk att hon är så snäll att sköta med sårtvätten! Hon känner sig trygg. Vit iris är snyggt, jag satte tre blå förrförra året, men endast en blomma har kommit,tror du jag ska rensa rent nedtill och lägga på lite grus?

2011-06-11 @ 21:42:30
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=1121321
Postat av: Nöjesportalen

Checka in bloggen med nya storfilmer varje dag!

Det är helt gratis och allt du behöver göra är att trycka på play!

2011-06-11 @ 22:43:41
URL: http://nojesportalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0