marsmode och gullig hund




Sista tiden har jag tillverkat fula saker. Den översta bilden är en kjol.. som skulle blivit en klänning men som blev ful så det fick bli en kjol.. som också blev ful. Efter det stickade jag en ful mössa. Tur som är så blev det varmt så mössa behövs inte :). Vi har plusgrader nu, en fem sådär och soligt.

Jag skulle vilja ha en provdocka för sömnad.. har letat på nätet men de är antingen fel storlek de jag hittar eller så är de ställbara och ... ja just det.. fula. Blir till att fortsätta leta, någon som har något tips på bra provdocka?

Allra helst skulle jag vilja ha en fin som det inte gör nåt att den står framme alltid, att den pryder sin plats liksom. 
Det skulle underlätta otroligt tror jag med en docka.. att prova ut både bredd och längd på det jag syr. Kunna nåla baktill på plaggen. Jag får väl köpa en ful om jag inte hittar någon annan, en ful och praktiskt som jag stänger in i gästrummet när den inte används.



Och Sverige är fantastiskt! ... eller...



Det är gött att promenera nu när det är varmare. Wilma går för det mesta utan koppel. Jag kopplar upp henne om vi möter intressanta hundar, typ stora svarta med hög svansföring... de kan hon fortfarande reagera på .. så för säkerhets skull tar jag snöret på. Men jag beter mig som om hon vore lös. De flesta hundar kan vi faktiskt passera utan snöre. Wilma har blivit väldigt bra på att skvallra; - Matte, där kommer en hund! , hon tittar stint på mig och tigger Frolic ur min ficka tills hunden passerat. Jag tror hon tycker det är skönt att slippa konfronteras med andra hundar, hon har en uppgift istället - att skvallra!





Så här går hon på kommando: Här! , Här och ett handtecken, jag pekar med vänsterhanden var hon ska gå. Då och då kan det trilla ut en Frolic också om hon går riktigt fint. Wilma kan bli lite radar.. ser ut som om hon är hjärntvättad där hon går och ler och hoppas på belöningar.

Jag kallar alltid in henne till sidan när vi möter hundar .. och folk med för den delen. För en del människor är hundrädda och jag vill inte skrämma slag på dem.



På kommando Varsågod! eller Spring! och en hand- och armrörelse framåt får hon springa som hon vill. På bilden är hon ungefär på det maxavstånd hon håller till mig, fast oftast går hon ännu närmre.  Jag hade problem förut med att hon hade för långt avstånd och drog iväg på egna äventyr men i och med skvallerträning och annan träning så har det avståndet minskat "på köpet" utan att jag tränat just det. Superbra!




- Kasta snöboll Matte! det är vad den här minen betyder.



Fina skor va :) Marsmodet är gummistövlar med broddar och vårkappa.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Så fin hon är! Skönt med hundägare som förstår att somliga är rädda... Min dotter (6 år) har haft värsta djurskräcken hela sitt liv, och blir helt panikslagen om en hund rör sig i riktning mot henne. Somliga hundägare tror att det räcker med att bedyra hur snäll just deras hund är. Kanske funkar om man bara är rädd att bli biten, men hon är ju rädd att de ska komma nära... :) Men det börjar släppa lite nu. Skönt!

2011-03-04 @ 12:51:03
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Nina Lindh

Söt-Wilma!

2011-03-04 @ 17:25:06
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Wilma skulle jag gärna möta med min hundflock. Fast mina är inte så välfostrade. Provdocka har jag inget tips på annat än att Du får snofsa till en "ful" om det går. Ska i alla fall hålla lite utkik då jag surfar.

2011-03-04 @ 19:31:58
URL: hhttp://vitplister.blogg.se/?tmp=04191753
Postat av: Pysselfarmor

Vilken gosig hund henne skulle jag gärna vara hundvakt till ;-)

2011-03-05 @ 00:34:28
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Ragnvi

Först ska jag ondgöra mig över att blogg.se lägger reklam över en del av både text o kommentarer....grr!



Sen blir det roligare att skriva; sååå duktig o fin hon är din Wilma! Och du är den duktigaste! Skulle behöva skicka Ditte till dig...

Hoppas du hittar din provdocka!! Kul med Barbiedockan!

Kramen!

Ragnvi

2011-03-05 @ 08:23:19
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Borzita-57

Vad duktiga ni är, du och Wilma. Det är kanon bra att du har skvallertränat så att hon går bredvid vid möten.

Mina gör också det, jag har en speciell visselsignal som betyder "hitåt" ungefär. Alla hundar kommer när jag visslar den truddelutten.

Inte vanlig busvissling, eller annan som hundägare brukar använda, utan jag har en trudelutt ur ett reklaminslag jag såg på tv och schäfern reagerade på, när han var valp.



Snyggt "marsmode" :-) Visst är våren härlig, haha.

Det bästa är när man kan ha gympadojjor men fortfarande går i vinterjacka. Ursnyggt:-).



2011-03-05 @ 21:53:18
Postat av: maja

Snyggt mode tkr jag, knallade också runt i broddar häromdan:) Duktig Wilma-och söt! härligt när våren börjar anas va? Lika här (både sol och isiga vägar:S)

2011-03-06 @ 22:21:43
Postat av: ejmis

Svar: Antingen skickar man djuren till slakteri och tar tillbaka kött om man vill eller så slaktar man hemma.

2011-03-06 @ 23:51:53
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Anki

Men den där mössan var ju jättefin, den skulle jag gärna ta o trä över mitt huvud. Första vintern jag använt mössa faktiskt. Men bara när jag är ute med hästarna, då är alltid håret i vägen.

En provdocka ja, de är nog inte så lätta att få tag i kanske. Jag vet tyvärr ingen....

Härliga bilder.

Kramiz Anki

2011-03-07 @ 19:40:19
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Provdocka

Har du hittat något provdocka?

2011-03-08 @ 13:14:49
URL: http://www.provdocka.se
Postat av: Mari

Får man fråga vad skvallerträning är? Jag har en cocker spaniel som är jätteduktig på allt, utom att vara lös. Eftersom hon har så mycket jaktinstinkt i sig så sticker hon med en gång med nosen i marken. Har du något bra tips på hur jag ska få henne att fokusera på mig istället?

2011-03-17 @ 10:22:30
URL: http://handmadestof.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0