växer så det knakar



Vad det växer!
Husets framsida är ett enda hullerombuller av växter. Jag behöver sätta mig ner och planera om tror jag. Flytta växter som inte trivs.. rosorna ser ledsna ut. De vill nog bo någon annanstans. Jag vill göra bättre "rum". Vet liksom inte riktigt hur jag ska börja och hur det ska bli. Får fundera på omöbleringar ett tag tror jag innan jag sätter spaden i marken.  



Maskrosorna blir fina i år ;) Vet inte om jag ska strunta i dem eller försöka bekämpa.. men inte är det snyggt. Har sett på reklamen att det kommit en maskrosupptagare som verkar fiffig. Man behöver inte böja sig ner för att få upp dem ur marken. Jag ska nog kolla vad en sån kostar och om de är lika bra som de verkade på reklamen.



Under tiden i växthuset...
Så här ligger det. Mitt ibland grannhus. Vår tomt har grannar på tre sidor. Hoppas allt jag planterat på tomten runt huset växer upp fort så man känner sig lite mer ifred. Jag ska ge hönsgödsel till häckar och träd så de får en massa gröntillväxt. Snart syns jag inte där i huset.
Tänk vad förvånade grannarna ska bli när det plötsligt växt upp en skog på vår sida! Hihi, de vet inte vad som väntar ;)



Eller så kan man fota från ett annat håll ;) Då ser det ut som om växthuset redan ligger inbäddat i grönska. Smart va :)!



Det första jag gjorde i morse. Innan frukosten till och med var att plantera ner squashplantor i en av golvlådorna. De har kommit upp fort, verkar vara värsta ogräset. Squash till midsommargrillningen kanske?



Och titta! titta! vindruvan som jag planterat ner i ett hål i växthusgolvet har börjat veckla ut bladen. Det är en lila druva. Namnet Lambrusca... någonting... kanske. Jag har glömt, måste leta reda på lappen. Jag spar alla lappar till sånt jag köper så någonstans finns den. Borde skriva över alla namn på ett papper istället. Ja ... någon dag ska jag få ordning...eller .. not.



Växthuset är bra inte bara till att så frön i utan att göra sticklingar också. Här förökar jag Vinca (vintergröna) och Mårbackapelargoner. Det är härligt att kunna göra MASSOR av allt. Här ska explodera av växter!



De här flikbladiga kvistarna är skott av ett träd från Egypten som min granne har snott med sig hem. Den står och rotar sig i en vas. Någon som har en aning om vad det kan vara för sort? Det är någon typ av ärtväxt, kanske, för den får ärtskidor och så växer den sig stor som ett träd i Egypten. Vad kan det vara ?



Av henne fick jag också frön till dadelpalm och solfjäderpalm och Comquat (tror den heter så.. små citrus är det)
Spännande att se om jag kan få dem att gro!

Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

Houpsss... värsta odlingsmatte är du ju ;-)

Vad snyggt det blev runt växthuset.

2011-05-13 @ 19:04:56
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Ingegerd

Växtkraft så det knakar tydligen! Låter bekvämt med maskrosupptagare i ståhöjd, men jag undrar om det funkar? Gubben provade med ett stolpspett, det var effektivt, inte fullt så bra arbetshöjd och lite vasst att hålla i. Är marken torr är det hårt att ta upp ogräset. Vi har fått pyttelitet regn, skönt.

2011-05-13 @ 20:38:13
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=1320221
Postat av: maja

ojojoj vad det växer här. Gillar skarpt dina vita golvlådor, snygga! Kram

2011-05-14 @ 08:38:33
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0