växtgalen

Vad jobbig hon är den där Matte... ;) miljarder bilder på blommor.. hela tiden.
Det kan liksom inte hjälpas, kan inte låta bli :)



Fullt med äppelblom men knappt några insekter i farten. Det regnar och bara emellanåt tittar solen fram.



Min röda sockblomma börjar bli riktigt fin. Sockblomma är den ideala marktäckaren i torra lägen eller under träd. Den tål allt!



Förbaskade sniglar .. och snäckor. Kolla vad de mumsar på mina primula. Fräckt är vad det är!
I går morse satt två snäckor och krasade i sig mina nyplanterade pac choi plantor i landet. Jag kastade dem ut över vägen. Kom inte tillbaks, min sallad ger ni sjutton i!



Valnötsträdet är gulligt när bladen håller på att växa till sig. De är ihopknossade i topparna och det ser rätt knasigt ut men senare blir det fantastiskt. Bladen är enorma.



Brudspirean har en sirlig charm. Jag är svag för vita blommor.



Mossflox är fint.. när det blommar, men tidigt om våren ser det mest ut som skräp. Risigt och dant.



Titta här då. Vilka galningar. Jag hade vit petunia i två såna här zinkbyttor i fjol och hur de frösått sig! Mamma Mia. Vet inte hur jag ska göra. Rensa bort och flytta någonstans kanske. Lite synd att kasta de små liven. Jag har svårt för det.. svårt att kasta om något grott. Har inte hjärta liksom.




Den här vet inte jag vad det är. Jag frågade förut men jag måste fråga igen. Vet någon vad det är för sort? Jag har snott den från Svåger Sjömans rabatt.  Plantan är ca 30 cm hög. Blommar länge.



Hihi den här vet jag inte heller.. jo det är en Magnolia som efter många år kommer med sin allra första blomma. Jag tror att det är en Kobus.. eller en Stellata. Nä Kobus är det nog. Jag måste leta reda på lappen som satt på den när jag köpte den. Jag gillar att veta vad alla heter (så de vet vem jag tilltalar ;)). Jo jag pratar med mina blommor.



Jättedaggkåpan samlar på regnvatten. Vad ska hon med det till tro?



Känner du doften! Häggen är fantastisk i år. Helt fantastisk.



Cunnighams white är det här. Hon är så söt med sina rosa knoppar som slår ut och bleknar till grädde. Hon älskar när det regnar. Det kan få regna hela sommaren, säger hon. Vi är inte ense om det alls! Hon blev nästan sur till slut när jag bad vädergudarna om en tropisk sommar så jag har lovat att om solen skiner ska jag vattna - Mycket.



Flickmagnolian har bara två blommor utslagna men det finns massa med knopp. Det gör inget om de slår ut några i taget, desto längre njutning.



Lundviva.



Bondsyrenerna blommor för fullt. Jag ska plocka in en bukett.



Det här är också en snigelfavvis. Den svarta nysroten. Synd. Den är så läcker med sina blaffiga blad men mot slutet av sommaren brukar det bara vara fransigt alltihop. Det är en liten brunskalig snäcka som käkar den.



Häggmispelskogen som jag planterade häromveckan har börjat blomma. Det kommer att bli så fint när de vuxit sig stora och jag har stammat upp dem och där i toppen en sky att vitt mmmm :)




Kommentarer
Postat av: maja

Underbart!!! Övriga ord överflödiga

2011-05-16 @ 22:16:01
URL: http://keeponwalking72.blogspot.com
Postat av: Nina Lindh

Den blomman du inte känner till namnet på ser ut som en sorts Vädd... googla så hittar du nog.

2011-05-17 @ 08:13:11
URL: http://ninalindh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0