luktärter och pollen



Jag har mest legat på knä i rabatterna idag och planterat och planterat. De här bl a har fått komma ner i backen. Det är mina luktärter. Få se om det lyckas nu när jag planterar ner dem med "kruka" och allt. Första gången jag provar att så dem i toarullar.




Det är viktigt att få ner hela toarullen under jord så att den kan multna bort. Jag gjorde en ställning till luktärterna av hasselkvistar. Men den är så ful så den visar jag inte ;) . Tänker att den syns inte sedan när luktärterna slingrat upp. Hassel är bra att göra växtstöd av för de unga grenarna växer så rakt och bra på den att det blir som köpespinnar. Dessutom är unga hasselkvistar rätt så böjliga.



Olivträdet får stå kvar i växthuset hela sommaren. Bara komma ut strax utanför dörren då och då. Det blommar nu och jag har hjälpt till med pollineringen med en pensel. Vet inte om det behövs.. men för säkerhets skull. På sensommaren kommer det vankas Martinidrink med egenodlad oliv (I wish :))



Vad med pollen det är nu överallt annars också! Stackars alla som har pollenallergi.. Det här är en tulpan .. den är så fint blå i mitten och alldeles full med pollen.

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Luktärter är barndomsminne för mig! Det var en fin blomning på olivträdet, hoppas det blir frukter.

Här växer mycket hassel, ska prova och stjäla några kvistar att ha som blomstöd, tack för tipset!

2011-05-18 @ 19:54:36
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=18194336
Postat av: Pysselfarmor

Säg till när oliverna är klara - jag kommer

;-)

2011-05-18 @ 21:27:40
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0