tappra växter



Det första jag gör på morgonen är att gå ut till växthuset och kolla att allt är ok. Lever de?
Det är så kallt nu på nätterna och jag oroar mig över mina småttingar som jag planterat och de stackars medelhavsväxterna.



Mattor under dörrkanten både på in och utsida bäddar jag med på kvällen. Hittills har det räckt för att hålla värmen inne.



Häggen har knopp. Allt växer och vecklas ut trots iskyla. Tappra växter vi har i det här landet!



Tappra människor också ;) Så här cyklade jag iväg till affärn idag. Vinterjacka på och kapuschong uppdragen. Tittar man ut genom fönstret så ser det ut som shortsväder, solen skiner och träden grönskar men det är svinarns kallt därute!
På affärn köpte jag en dörrstängningsspiral att sätta på växthusdörren och en liten borste att städa med i växthuset. Det är slut med fredagspresenter till mig själv.. nu är det bara växthuset som får presenter vilken dag i veckan som helst. Orättvist... nä skoja bara. Växthuset är bästa presenten jag har fått någonsin :)



När solen tittar fram stiger temperaturen snabbt i växthuset. I natt var jag och lyste med ficklampa för att se hur många grader det var. Det var bara tre plus.



Det är inget planterat än i lådorna så där får balkonglådor, planterade med krusiga petunior och oliv och fikon och pelargoner bo så länge.



Jag hittade en massa gamla frön som jag glömt att jag hade. De flesta har bäst före datum 2008 men jag ska så en del av dem i alla fall. Kanske att det går att få dem gro ändå.



Det är super att ha diskbänk i växthuset. Bra plats att stöka med sådder och jag använder diskbänken som ett bord också och sitter där och planerar vad och hur jag ska göra.
Jag har inte fått vatten än så jag bär vattenkannor inifrån huset. Vi har nästan gratis vatten vid tomtgränsen, vatten som kommer från en å i samhället, men det sätts inte på förrän lite senare den här månaden. Det blir bra när vattnet sätts på så jag kan spola av diskbänk och golv för det blir fort jordigt och smutsigt och jag vill ha FINT i mitt växthus!



Till sist. Vindruvan har kommit på plats! Den är planterad genom golvet och rötterna kan få kontakt med marken under och bre ut sig. Druvan ser inte mycket ut för världen än men det finns liv i den i alla fall. Vad bra det kommer att bli, jag ser framför mig hur den sträcker sig upp mot ljuset och vill klättra ända upp under taket :)

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Jaså, Du går ut på natten t o m och kollar! Vinrankan ser ut att ha små gulgröna bladknoppar, vilken fantastiskt bra idé att plantera den i ett hål i golvet!Få se nu om de gamla fröerna gror, chansa kan man ju alltid. Gå in och mys Du i Ditt fina växthus, senare blir det så fullt så Du knappt kommer in i det!

2011-05-02 @ 10:49:33
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=02103941
Postat av: Erica

Så FINT ni har gjort det, Darling! Roligt att du tar så mycket bilder och skriver om det också, får massa inspiration :) Men jisses nu kommer du aldrig kunna lämna hemmet för att åka hit och hälsa på, det kommer du inte vilja eller kunna :( Jag hoppas ändå att ni kommer ner och hälsar på snart. Saknar er, samtliga i familjen! Här snöade det också imorse, mellan 06-09 på morgonen. USCH. Men nu är det borta som tur är :) Största kramen!

2011-05-03 @ 12:40:57
URL: http://tindrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0