helgfixande




Varje årstid har sin charm. Mig gör det inget att det blev kyligare igen och att våren tar lång tid på sig. Det är behagligt och så hinner jag med att njuta av våren.



I helgen har jag stickat docksockar. Vita Bambi fick rosa sockar.
Sockorna är stickade över 28 maskor på strumpstickor. Hälen viks: sticka 3 m, ta ihop 2, vänd, sticka 3, ta ihop 2 vänd. Ifall att någon undrar.



Gröna och vita till andra dockor som inte fötts än... men när jag ändå var i stickartagen så passade jag på att göra sockar till dem också.



Min ständige följeslagare ligger och väntar i sin fåtölj på att jag ska blogga färdigt för efter det ska vi åka buss in till stan och shoppa, hon och jag.



Vita Hund har fått en väska. Jag ska virka en nalle som ska bo i väskan men för tillfället har jag slut på vadd så jag kan varken stoppa nallar eller sy och stoppa dockor. Det är bland annat det jag ska shoppa. Fyllnadsvadd och tyg, mer vitt docktyg för det är också slut.



Väskan är fodrad med samma tyg som Vita Hunds klänning. När jag sytt väskan fick jag en idé. Nästa år ska jag (om jag kommer ihåg det då) sy små påskväskor, pytteväskor i påskfärger och mönster som man kan hänga upp i påskriset och ha godis i... eller små kaniner i kanske. Vore inte det gulligt?



Inne är det också vår. Min stora hibiskus har börjat blomma. Fast den har inte riktigt koll för ibland blommar den på julafton med.



Det här läser jag. Ibland kan jag inte låta bli att köpa såna handarbetstidningar, risken är bara att det genererar fler ideér ;)



I helgen har jag börjat med en duk, jag gjorde en sådan förut men den här virkar jag i tunnare tyg, det blir finare.



Och så har jag sytt en tavla. Den ska till butiken. Jag broderade välkommen och så sydde jag på spets. Tygerna och spetsen köpte jag på symässan förut och har inte vetat vad jag skulle använda dem till men så kom jag på att göra en tavla. Tänker mig att tavlan passar att hänga i en hall hos någon.

Jo jag hann äta påskmat också ;) Eller påskmat... vi grillade, premiärgrillade. Vad gott det var! Jo sill har vi ätit förstås  och en massa ägg. Fast jag målade dem inte, det får väl vara nån måtta ;)

Kommentarer
Postat av: Raija

Oj, så mycket det hände här på en gång. Börjar med att säga att björkskogen är underbar och får en att vilja gå in där.



Så små och söta raggsockor :-) och vilket pillergöra, även den söta lilla väskan. Skylten var jättefin och en fin idé. Den spar jag i min inspirationsmapp, om det är okej för dig :-).



Det var en stor hibiskus du har. Här skulle vi inte få plats med en stor, så jag låter inga växter växa till sig för stort, annars får jag ge bort dom.



Jag är inne på virkning nu och söker mönster till just såna rutor du håller på med. Har inte hittat något jag vill ha på nätet. Var har du hittat mönstret till denna, som du gör? Den här var riktigt fin. Jag ska göra rutor i ljust grönt för att sy på mina hallgardiner som är lite tråkiga.

2012-04-10 @ 10:25:40
URL: http://www.nitida.se
Postat av: YKW

Håller med. Bra att våren stannade upp. Allt behöver inte gå så förbannat fort ... :-)

2012-04-10 @ 18:48:43
URL: http://ykw69.blogspot.se/
Postat av: Pysselfarmor

Just precis en sådan vacker björkstamsdunge såg jag efter vägen ner till Tumba nu idag....jag hann bara säga jag vill staaaaaaaa...nna...så schwisch var vi förbi! Jiddrans gubben hade bråttomt han skulle hem till hockeyn ;-))



Apropå "litet att göra" --- här göres det "litet" också....så fina söta små små saker!

Ja och så söta stora saken där i fotöljen....inte alla woffsar som har en så elegant skön liggplats till och med skinn! Men det är hon värt!

Får nog dra till Norrtälje och kolla in där...för visst var det där du säljer dina saker?

2012-04-10 @ 20:57:54
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Ankii

Sicka söta små sockar:) vilket pill. Undra om jag skulle haft tålamod till de. Oh väskan - så underbar. Allså jag blir allt lite avis på allt du kan o tillverkar.



Kramiz

2012-04-12 @ 19:26:53
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: maja

Ojoj vicka söta sockor, och fina våriga färger. Fiiint=) Önskar jag hade hälften av din kreativitet=) Kram

2012-04-12 @ 23:11:34
Postat av: Camilla

Vilka jättesöta små dockor du gör.

2012-05-05 @ 22:15:40
URL: http://skaparlusta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0