ta da!

I går blev snorkfröken klar. Hon tog sin tid för allt blev fel och det finns knappt en detalj som jag inte gjort om minst två gånger. My good, vilken jobbig. Resultatet var ändå värt det för hon blev som jag tänkte.



Stövlarna är sydda av en gammal vaxduk. Jag spar allt i tygväg, man vet aldrig när det kan komma till användning.



Längst uppe i skaftet sydde jag fast en remsa (av vaxduk det också) för att skaften skulle hålla formen. Det går ju inte att stryka ut sömmarna när materialet är plast.



Klänningen blev så här. Jag ville ha sextitalsstuk för det passar till stövlarna.




Först sydde jag ihop två olika tyger och därefter la jag klänningsmönstret på och klippte ut.



Klänningen knäpps med tryckknapp och en röd knapp sydde jag på för fint.  



Klart hon måste få en kappa också (Vita Bambi fick ju en). Jag hade tänkt göra en rutig kappa men det blev inget bra för det rödrutiga tyget är inte samma nyans som stövlarna så det såg fult ut. Istället blev kappan röd, samma röd som rosetten. Det röda tyget är från en gammal skjorta.

Jag hade inget så kort delbart blixtlås och jag ville prompt att kappan skulle ha blixtlås så jag gjorde om ett blixtlås, klippte av nertill och fixade till det så det blev delbart. Det funkar någorlunda men är lite svårt att sätta i när man ska dra upp. Finns så korta delbara blixtlås att köpa? På Panduro kanske? (lite senare; nu har jag kolla, det finns att få tag i)



En hög vit krage ville jag att kappan skulle ha för det har Snövit. Vit Som En Snö heter min figur, hon är inspirerad av den rutiga vaxduken och snövits svarta hår och rosett.
Håret är gjort av fleece.





Bak på kappan sydde jag en slejf, mest för att knapparna var fina och de ville jag ha med.



Det rutiga tyget skulle med! Det fick bli foder i kappan.



Jag gillar att lägga ut figurerna så här. Det ser ut som en klippdocka :)



Två gjorda.... det ska bli fler. Fler välarbetade figurer med olika kläder. Jag tycker mest om att sy kläderna!
Hur de på Project Runway kan snickra ihop de mest fantastiska kreationer på bara en dag övergår mitt förstånd! Jag håller på hur länge som helst bara för att få ihop några små dockkläder. Men med mer träning kanske jag blir snabbare ;)

javisst ja! GLAD PÅSK!

Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

Helt makalöst fantastikt ljuvligt underbart vacker! Jag hittar inte de rätta orden. Jag beundrar dina skapelser och kreationerna de bär. De är så gjorda med mycken kärlek!



Du har verkligen DET i fingrarna och själen!



Du ska inte stressa upp dig för att göra allt snabbare. Låt det ta den tid det tar. Jag tycker du är jättesnabb! Jag skulle ha hållit på en vecka och mer därtill för att göra denna fina besvärliga Vit Som En Snö!



Glad PÅsk!

2012-04-06 @ 10:32:25
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Raija

Hon blev ju riktigt fin till slut, även om det var en del pyssel.

2012-04-06 @ 18:38:33
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Dorothea

Herreminje! så bra det blir! Och ang Project Runway, så skall du inte tro allt du ser. det är ju TV (!) vi pratar om! Dessutom så får man ibland se närbilder och det är inte på när så välgjort som ditt! :)

2012-04-06 @ 23:23:11
Postat av: NillaK

Och jag som tycker du är jättesnabb! :) Fint blir det också, själv skulle jag nog aldrig ha tålamod till så genomarbetade kläder och tillbehör. Du är duktig du!

2012-04-07 @ 11:26:19
URL: http://alladagarsomgick.blogspot.com
Postat av: Maria

Så fin hon blev tillslut, Vit som en snö. Härliga kläder har hon fått också!

2012-04-07 @ 19:03:03
URL: http://blandrosorochgarner.blogspot.com
Postat av: Vida

Jag blir faktiskt helt förstummad över din designförmåga, envishet och hur trendigt klädda dina skapelser blir... du sprider verkligen hantverksglädje i massor...



kramen

2012-04-08 @ 08:35:14
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Ankii

Oh Oh Who o helt underbara....vilka berorade skapelser, vad du kan, jag blir grön av avund...

Vilket plock o pill o så belöningen - en helt sagolik docka. Alltså, gör dig rik på de där, de skulle göra succe ute på marknaden - de e jag helt säker på. (så kan vi ju köpa:)



Kramiz

2012-04-10 @ 03:38:27
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0