pepparkaksstugan

 
Det är lättare sagt än gjort att göra ett pepparkakshus kan jag meddela.
Först ska alla bitar gräddas lagom så de blir stadiga. Hellre grädda för mycket än för lite lärde vi oss.
 
Mönstret vi använde är utan skorsten. Äh, det har fjärrvärme, sa Gullegubben.., så okej då, men skorsten hade varit fint. Efter gräddning och när det har svalnat ska husdelarna limmas fort med hett smält socker. Då vill det till att bitarna passar någorlunda. Taket på vår stuga sprack så den limmade vi en aningens extra med socker. (Gullegubben limmade och jag satt på en stol i köket och gav goda råd ;))
 
 
Kristyren är vispad av äggvita, florsocker och lite ättika. Tyllen till spritsen var väl bred så vi fick lov att tillverka en papperssprits också till runt fönster och dörr. 

 
Det blev fult och grovt spritsat på taket så där snöade Gullegubben på en massa florsocker och Voila! va fint det blev!
 
 
Köket är ett enda hullerombuller...
 
 
Och inte går det riktigt att få till en bild på hur stugan ser ut i kvällsmörkret... men jag kan tala om att den är jättefin! Jag ska lägga mossa eller något annat grönt runt stugan och så måste det finnas värmeljus som glimmar inuti. 
 

Kommentarer
Postat av: Pysselfarmor

så fint det blev!

2012-12-18 @ 23:49:54
URL: http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/
Postat av: Raija

Så fin stugan blev. Jag har aldrig gjort ett pepparkakshus, kom jag på. Kanske jag får prova att göra ett med barnbarnen något år.

2012-12-19 @ 08:08:42
URL: http://www.nitida.se
Postat av: Blekinge

Fin liten stuga! :-) Har gjort några, både egenbakade och fabriksbakade. Det viktigaste är att man inte kommer i närheten av det smälta sockret... I år blir det nog inget, eftersom barnen inte är här över jul. Men vi kanske ångrar oss när vi har lillejul innan nyår.

2012-12-20 @ 03:08:50
Postat av: Liv

Vad fin den är.. mysigt med pepparkakehus.
Kramar från Liv

2012-12-20 @ 10:03:09
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Herr Nilssons Fru

❤God Jul till Dig och dina kära❤
Kramiz

2012-12-22 @ 06:04:07
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0